Home

Categorieën

Filter
Prijs
Hoofdkleur
  1. ZWART
  2. BRUIN
  3. ROOD
  4. KOPER
  5. ORANJE
  6. BEIGE
  7. WIT
  8. GOUD
  9. GEEL
  10. GROEN
  11. GRIJS
  12. ZILVER
  13. BLAUW
  14. VIOLET
  15. ROSE
Specifieke kleur
  1. ZWART
  2. ZWART
  3. ZWART
  4. ZWART
  5. WIT
  6. ZWART
  7. BLACK
  8. ZWART
  9. BRICK RED
  10. ANTRACIET
  11. BLACK WALNUT
  12. BURGUNDY
  13. PYRO BROWN
  14. ORIENTAL RED
  15. DARK BROWN
  16. SUNSET CLAY
  17. DONKERROOD
  18. STEENROOD
  19. LILA-VIOLET
  20. BRUIN/ROOD
  21. BRUIN
  22. OCHRE
  23. BRUIN
  24. LICHTBRUIN
  25. STEENROOD
  26. ORANJE FLUOR
  27. ROSE
  28. GRIJS
  29. KOPER
  30. BISQUE
  31. BRUIN
  32. BRUIN
  33. ORANJE
  34. ORANGE
  35. GRIJS
  36. MUIS-GRIJS
  37. ORANJE
  38. GRIJS
  39. ENGLISH ROSE
  40. MEDIUM BROWN
  41. SAND
  42. SADDLE TAN
  43. ANTIEK GOUD
  44. DONKERGRIJS
  45. CARAMEL BRUIN
  46. OYSTER
  47. REEBRUIN
  48. OLD GREY
  49. GRIJSBRUIN
  50. MAUVE-ROSE
  51. MARMERGRIJS
  52. LICHTBRUIN
  53. GOUD
  54. ROSÉ
  55. CRÈME
  56. LICHTGRIJS
  57. CRÈME
  58. CRÈME
  59. CREAM
  60. GEEL
  61. WHITE
  62. CREME
  63. NATURWEISS
  64. NATUREL
  65. ROSE
  66. GEBROKEN WIT
  67. WIT
  68. ROSE
  69. ROSE
  70. ROSE
  71. NATUREL
  72. WHITE
  73. WHITE
  74. CRÈME
  75. WHITE
  76. WIT
  77. WARM WIT
  78. NATUREL
  79. WIT
  80. NATUURLIJK WIT
  81. GETINT WIT
  82. WHITE
  83. FEL WIT
  84. NATUREL
  85. WIT
  86. WIT
  87. NATURWEISS
  88. WHITE
  89. WIT
  90. WIT TRANSPARANT
  91. WIT
  92. STRALEND WIT
  93. WIT
  94. NATUREL
  95. GEEL
  96. WIT
  97. WIT
  98. IVOOR
  99. LICHTGEEL
  100. IVORY
  101. ANTIEK
  102. VERGÉ WIT
  103. LIGHT JONQUIL
  104. LICHT-GRIJS
  105. GEEL FLUOR
  106. GRIJSWIT
  107. GEELBRUIN
  108. GROENGRIJS
  109. GEEL
  110. KORENGEEL
  111. COOL GRAY
  112. KORENGEEL
  113. GREEN APPLE
  114. BLAUW
  115. MIDDENGRIJS
  116. PEARL
  117. CANARY
  118. LICHTGROEN
  119. GROEN
  120. SAP GREEN
  121. DONKERGROEN
  122. MOSGROEN
  123. DARK ASH
  124. BLACK WATCH
  125. DONKERGROEN
  126. DONKERBLAUW
  127. IVY
  128. IVY GREEN
  129. BLAUWGROEN
  130. GROEN FLUOR
  131. KELLY GREEN
  132. ART DECO GREEN
  133. SHEER BLUE
  134. MARINEBLAUW
  135. SAGE
  136. LICHTGROEN
  137. GROEN
  138. DARK BLUE
  139. CHINA BLUE
  140. BLAUW
  141. DARK GREY
  142. AZUR
  143. STAALBLAUW
  144. ROYAL BLUE
  145. LICHTBLAUW
  146. PETROL
  147. BLUE
  148. HARBOR GRAY
  149. LIGHT BLUE
  150. STEEL GREY
  151. TURQUOISE
  152. COOL GREY
  153. CORNFLOWER
  154. SAFFIERBLAUW
  155. ZILVER
  156. SKY BLUE
  157. BLAUWGRIJS
  158. LICHTBLAUW
  159. LICHTGRIJS
  160. TRANSPARANT
  161. CONCORD
  162. INDIGO
  163. BLAUW
  164. ZWART
  165. ZWART
  166. ZWART
  167. ZWART
  168. LAS CRUCES PURPLE
  169. FRENCH LILAC
  170. ROSE
  171. MOONSTONE
  172. PAARS
  173. GREY VIOLET
  174. RED
  175. ROOD
  176. CERISE FLUOR
  177. AUBURN
  178. CLARET
  179. RED
  180. ROOD
  181. DONKERBRUIN
NR
  1. 47
  2. 70
  3. 213
  4. 221
  5. 224
  6. 238
  7. 255
  8. 401
  9. 402
  10. 413
  11. 461
  12. 463
  13. 464
  14. 465
  15. 467
  16. 468
  17. 469
  18. 470
  19. 471
  20. 472
  21. 473
  22. 479
  23. 480
  24. 481
  25. 482
  26. 483
  27. 484
  28. 485
  29. 486
  30. 487
  31. 489
  32. 490
  33. 491
  34. 492
  35. 493
  36. 494
  37. 495
  38. 496
  39. 497
  40. 498
  41. 561
  42. 563
  43. 564
  44. 565
  45. 573
  46. 579
  47. 582
  48. 583
  49. 593
  50. 602
  51. 612
  52. 662
  53. 822
  54. 900
  55. 909
  56. 919
  57. 976
  58. 983
  59. 985
  60. 990
  61. 993
  62. 995
  63. 1009
  64. 1014
  65. 1015
  66. 1016
  67. 1033
  68. 1039
  69. 1041
  70. 1048
  71. 1076
  72. 3328
  73. 3333
  74. 3349
  75. 3358
  76. 3360
  77. 3364
  78. 3368
  79. 3369
  80. 3370
  81. 7314
  82. 7317
  83. 9413
  84. 9751
  85. 57608-06
  86. 57608-22
  87. 57608-26
  88. 57608-30
  89. 57608-36
  90. 57608-41
  91. 57608-58
  92. 57608-65
  93. 57608-67
  94. 57609-06
  95. 57609-08
  96. 57609-10
  97. 57609-13
  98. 57615-01
  99. 57615-02
  100. 57615-13
  101. 57615-15
  102. 57615-17
  103. 57615-27
  104. 57615-28
  105. 57615-30
  106. 66413
  107. 100100
  108. 100101
  109. 100102
  110. 100103
  111. 100104
  112. 100105
  113. 100106
  114. 100107
  115. 100108
  116. 100109
  117. 100110
  118. 100111
  119. 100112
  120. 100113
  121. 100114
  122. 100115
  123. 100116
  124. 100117
  125. 100118
  126. 103300
  127. 103302
  128. 103303
  129. 103304
  130. 103305
  131. 103306
  132. 103307
  133. 103308
  134. 103309
  135. 103310
  136. 103311
  137. 103312
  138. 103313
  139. 103314
  140. 103315
  141. 103316
  142. 103317
  143. 103318
  144. 103319
  145. 103320
  146. 103321
  147. B11
  148. M10
  149. M12
LOOPRICHTING
  1. B
  2. L
SOORT
  1. 120914
  2. 120915
  3. 120916
  4. 120918
  5. 120921
  6. 120922
  7. 120961
  8. 120986
  9. ALLEGRETTO AQUARELL 140998
  10. AQUARELLE
  11. AQUARELL POSTKARTEN
  12. ARTISTICO
  13. ATSUKUCHI
  14. BAMBOO MIXED MEDIA
  15. BAMBOO PAPIER
  16. BOCKINGFORD
  17. BUGRA ECHT-BÜTTEN
  18. CALQUE
  19. COLOURWELL
  20. CONSERVABARTH
  21. DESIGNO 5 (= CLASSICO 5)
  22. DISEGNO 5 (= CLASSICO 5)
  23. ECHT-BÜTTEN
  24. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102251
  25. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102256
  26. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627082
  27. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627090
  28. ECO
  29. ESKABLACK
  30. ESKAPRINT
  31. ETSPAPIER 602
  32. ETSPAPIER 662
  33. ETSPAPIER 7314
  34. ETSPAPIER 7317
  35. ETSPAPIER 105721
  36. ETSPAPIER 105729
  37. ETSPAPIER 105734
  38. ETSPAPIER105735
  39. ETSPAPIER 105738
  40. ETSPAPIER 105745
  41. ETSPAPIER 105755
  42. F-GOLFKARTON
  43. FIGUERAS
  44. FLUORKARTON
  45. FOAMBOARD
  46. FRAMEBOARD
  47. GESATINEERD
  48. GIANT
  49. GRIJSBORD
  50. GRIJSKARTON
  51. HALFMAT
  52. HOUTBORD
  53. INGRES ECHT-BÜTTEN
  54. KALLIGRAFEERPAPIER
  55. KOZOLINE
  56. KRAFTLINER
  57. LANA COLOURS
  58. LANAVANGUARD
  59. LAVIS FIDÉLIS / EN-TOUS-CAS
  60. LAYOUTBLOCK 10625040
  61. LAYOUTBLOCK 10625060
  62. LITHOPAPIER 602
  63. LITHOPAPIER 662
  64. MARKER PAD
  65. MARMER
  66. MATT (GRAIN FIN)
  67. MIKROGOLFKARTON
  68. MIRRIBRUSHED ALUMINIUM
  69. MIRRICARD
  70. MISUMI KOZO
  71. MONTVAL
  72. MONTVAL AQUARELLE
  73. MOULIN DU GUÉ
  74. MOULIN DU ROY
  75. MULBERRY PAPIER
  76. MULTIPAPIER
  77. NATRONKRAFT
  78. NEWSPRINT / COURANTDRUK
  79. OMSLAGPAPIER
  80. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHBOOK
  81. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHPAD
  82. PASSE-PARTOUTKARTON
  83. PASSE-PARTOUTKARTON 221
  84. PASSE-PARTOUTKARTON 224
  85. PASSE-PARTOUTKARTON 238
  86. PASSE-PARTOUTKARTON 255
  87. PASSE-PARTOUTKARTON 401
  88. PASSE-PARTOUTKARTON 402
  89. PASSE-PARTOUTKARTON 413
  90. PASSE-PARTOUTKARTON 822
  91. PASSE-PARTOUTKARTON 6413
  92. PASSE-PARTOUTKARTON 9413
  93. PASSE-PARTOUTKARTON 9751
  94. PASSE-PARTOUTKARTON 66413
  95. PERGAMIJNPAPIER
  96. PITTURA
  97. PLETBORD
  98. PRESENTATIESTANDAARD
  99. PRESENTATTIESTANDAARD
  100. PRESSPAN
  101. PRIMO
  102. PROJECT
  103. RAU (TORCHON)
  104. REPTIEL
  105. ROMANDRUK
  106. ROSASPINA
  107. SATIN
  108. SAUNDERS WATERFORD
  109. SCANBULK
  110. SCHETSBLOK
  111. SCHETSBLOK SPIRAAL
  112. SCHETSPAPIER
  113. SIMILI JAPON
  114. SKETCHBOOK TRADITIONAL
  115. SKETCH DIARY
  116. SKETCH POSTCARD PAD
  117. SOMERSET
  118. STARTER
  119. SUPERGIANT
  120. TAIZAN
  121. TEKENBLOK
  122. TEKENPAPIER
  123. TENGUJO
  124. TENGUJO KASHMIR
  125. THAI PAPIER
  126. TRACING PAPER
  127. TRANSFER PAPER
  128. TRANSPARANT TEKENPAPIER
  129. TRAVEL JOURNAL
  130. VELIN BFK RIVES
  131. VELIN D' ARCHES
  132. VELIN JOHANNOT
  133. VELVET
  134. WATERCOLOUR
  135. WENZHOU
  136. YOU GAMPI
  137. ZIJDEVLOEI
GESCHIKT VOOR
  1. A2 FORMAAT
  2. A3 FORMAAT
  3. A4 FORMAAT
  4. A5 FORMAAT
  5. LICHT FOAMBOARD
HOOGTE
  1. 18 CM
  2. 29 CM
  3. 34 CM
  4. 40 MM
  5. 45 CM
VERPAKKING
  1. BLIK
  2. BLOK
  3. BLOK MET RINGBAND
  4. DOOS
  5. GEBONDEN SCHETSBOEK
  6. LOS
  7. LOS, NIET VIA WEBWINKEL
  8. PAK
  9. ROL
  10. SCHETSBOEK
  11. SCHETSBOEK MET SLAPPE KAFT
  12. VEL
PRODUCT
  1. AQUARELPAPIER
  2. BLOKS/ROLLEN & SKETCHBOOK
  3. CALQUEERPAPIER
  4. CHINEES PAPIER
  5. DIVERS PAPIER & KARTON
  6. DRUKPAPIER
  7. FILTREER / DROOGKARTON
  8. FOAMBOARD
  9. FOAMBOARDHANGER
  10. JAPANS PAPIER
  11. KARTON
  12. KUNSTSTOF PAPIER
  13. MARKERPAPIER
  14. MULBERRY PAPIER
  15. MULTIPAPIER
  16. OOSTERS/HANDG & GEKL. PAP
  17. OVERIG PAPIER
  18. PASS-PARTOUTKARTON
  19. PASSE-PARTOUTKARTON
  20. PASSEPART./MUSEUM KARTON
  21. PASTEL- / TEKENPAPIER
  22. SCHETS- / TEKENPAPIER
  23. SCHETSPAPIER
  24. SCHILDERPAPIER
  25. TEKEN- / BARRIÈREPAPIER
  26. TEKEN- / DRUKPAPIER
  27. TEKEN- / SCHETSPAPIER
  28. TEKEN- / SCHILDER- / DRUKPAPIER
  29. TEKEN- / SCHILDERPAPIER
  30. TEKEN-/ SCHILDERPAPIER
  31. TEKEN - / SCHILDERPAPIER
  32. TEKENPAPIER
  33. THAIS PAPIER
  34. TRANSFERPAPIER
  35. ZEEFDRUKKARTON
TYPERING
  1. ACHTERTIK
  2. ACRYLIC PAINT BOARD
  3. ALL BLACK
  4. ARCHES 88
  5. ARTIST DRAWING PAPER
  6. BFK RIVES
  7. BLACK CARD BOOK
  8. CALQUEERBLOK
  9. CONSERVATION BOARD
  10. CP/NOT
  11. DESSIN A GRAIN
  12. FIGUERAS
  13. FIJNE KORREL
  14. GEBLEEKT
  15. GEKLEURD
  16. GEKLEURD / VERGÉ
  17. GF
  18. GF / GS
  19. GG
  20. GLANZEND
  21. GRAIN FIN
  22. GRAPHITE
  23. GRIJS + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  24. GS
  25. GT
  26. HANDGESCHEPT
  27. HP
  28. INGRES ECHT-BÜTTEN
  29. INGRES PASTELBLOK
  30. KARTON
  31. KWALITEIT "GOOD"
  32. LS
  33. MARKER PAD
  34. MAT
  35. MATT
  36. MET ZELFKLEVENDE STRIP
  37. MOULD-MADE (ECHT-BUTTEN) WATERCOLOUR BLOCK HAAN
  38. MULBERRYPAPIER, HANDGESCHEPT
  39. MUSEUMKARTON
  40. OIL AND ACRYLIC PAINT BOARD
  41. PASSE-PARTOUTKARTON
  42. PLETBORD
  43. POLYPROPYLEEN
  44. RAU
  45. RINGBAND
  46. ROUGH
  47. SATIN
  48. SCHETSBOEK
  49. SILICONEPAPIER
  50. SKETCHBOOK
  51. SMOOTH
  52. SPINNEWEBPAPIER
  53. TOILE DE LIN
  54. TOILE DE LIN / GF
  55. TWEEZIJDIG BEPLAKT
  56. TWEEZIJDIG GEKLEURD
  57. WATERCOLOUR BLOCK BRITANNIA
  58. WATERCOLOUR BLOCK BRTIANNIA
  59. WHITE
  60. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN
  61. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN ZELFKLEVEND
  62. YELLOW
  63. ZONDER ZELFKLEVENDE STRIP
  64. ZWART + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  65. ZWART + WIT DEKBLAD / ZWARTE KERN
  66. ZWARTE DEKBLADEN / ZWARTE KERN
  67. ZWARTE KERN
VORM
  1. A2 PORTRET
  2. A3
  3. A3 LANDSCHAP
  4. A3 PORTRET
  5. A4
  6. A4 LANDSCHAP
  7. A4 PORTRET
  8. A5
  9. A5 LANDSCHAP
  10. A5 PORTRET
  11. A6 LANDSCHAP
  12. A6 PORTRET
  13. LANDSCHAP
  14. PORTRET
  15. VIERKANT
INHOUD
  1. 1
  2. 1 PLAAT
  3. 1 ROL
  4. 1 STUK
  5. 1 VEL
  6. 5 VEL
  7. 10
  8. 10 PLATEN
  9. 10 VEL
  10. 12 VEL
  11. 20
  12. 20 PLATEN
  13. 20 POSTKAARTEN
  14. 20 VEL
  15. 25
  16. 25 PLATEN
  17. 25 VEL
  18. 30 POSTKAARTEN
  19. 30 VEL
  20. 40 VEL
  21. 46 VEL
  22. 46 VEL = 92 PAGINA\'S
  23. 48 VEL
  24. 50
  25. 50 VEL
  26. 54 VEL
  27. 60 VEL
  28. 62 VEL
  29. 64 VEL
  30. 66 VEL
  31. 70 VEL
  32. 72 VEL
  33. 75 VEL
  34. 95 VEL
  35. 100
  36. 100 STUKS
  37. 100 VEL
  38. 125
  39. 125 VEL
  40. 200 VEL
  41. 250 VEL
  42. 500
  43. 500 VEL
FABRIKANT
  1. ARCHES
  2. ARJO WIGGINS
  3. BARTH / LARSON JUHL
  4. CANSON
  5. CRESCENT
  6. EURO
  7. FABRIANO
  8. HAHNEMUEHLE
  9. HAHNEMÜHLE
  10. HELVETEX
  11. MOLOTOW
  12. MOORMAN
  13. PETER VAN GINKEL
  14. REISACO
  15. RISING
  16. SARAL
  17. SCHUT
  18. SEAWHITE
  19. ST. CUTHBERTS` MILL
  20. ST CUTHBERTS` MILL
  21. VAN GELDER
  22. ZERKALL
GRAMSGEWICHT/M²
  1. 10
  2. 17
  3. 22
  4. 30
  5. 35
  6. 36
  7. 39
  8. 40
  9. 50
  10. 55
  11. 70
  12. 75
  13. 80
  14. 85
  15. 90
  16. 92
  17. 100
  18. 120
  19. 125
  20. 130
  21. 134
  22. 135
  23. 140
  24. 150
  25. 160
  26. 180
  27. 185
  28. 190
  29. 200
  30. 220
  31. 225
  32. 230
  33. 240
  34. 250
  35. 255
  36. 256
  37. 265
  38. 270
  39. 275
  40. 280
  41. 285
  42. 290
  43. 300
  44. 315
  45. 340
  46. 350
  47. 380
  48. 400
  49. 425
  50. 450
  51. 475
  52. 638
  53. 640
  54. 680
  55. 715
  56. 770
  57. 800
  58. 900
  59. 960
  60. 1015
  61. 1200
  62. 1260
  63. 1370
  64. 1470
  65. 1785
  66. 1845
  1. A3
  2. A4
AFMETINGEN
  1. 0.30 x 15 M
  2. 0.33 x 20 M
  3. 0.38 x 15 M
  4. 0.46 x 15 M
  5. 0.64 x 20 M
  6. 0.75 x 20 M
  7. 0.76 x 50 M
  8. 0.97 x 10 M
  9. 1.06 x 9 M
  10. 1.06 x 91 M
  11. 1.13 x 9.15 M
  12. 1.25 x 10 M
  13. 1.32 x 18.30 M
  14. 1.40 x 10 M
  15. 1.50 x 10 M
  16. 1.52 x 10 M
  17. 2.40 x 50 M
  18. 5 M x 148 CM
  19. 9 x 14 CM
  20. 10 x 1.25 M
  21. 10.50 x 14.80 CM
  22. 11 x 15 CM
  23. 13.50 x 21 CM
  24. 14 x 14 CM
  25. 14.80 x 21 CM
  26. 15.30 x 25 CM
  27. 17 x 24 CM
  28. 19 x 25 CM
  29. 19.50 x 19.50 CM
  30. 21 x 21 CM
  31. 21 x 29 CM
  32. 21 x 29.70 CM
  33. 21 x 30 CM
  34. 23 x 30.50 CM
  35. 23 x 31 CM
  36. 24 x 32 CM
  37. 24 x 33 CM
  38. 25 x 25 CM
  39. 29 x 29 CM
  40. 29.70 x 21 x 0.50 CM
  41. 29.70 x 42 CM
  42. 30 x 30 CM
  43. 30 x 40 CM
  44. 30 x 42 CM
  45. 30.50 x 45.50 CM
  46. 30.50 x 366 CM
  47. 31 x 41 CM
  48. 31 x 47 CM
  49. 32 x 24 CM
  50. 32 x 41 CM
  51. 32 x 43 CM
  52. 34 x 48 CM
  53. 36 x 48 CM
  54. 36 x 51 CM
  55. 37 x 46 CM
  56. 38 x 46 CM
  57. 40 x 30 CM
  58. 42 x 29.70 x 0.50 CM
  59. 42 x 56 CM
  60. 42 x 59.40 CM
  61. 43 x 61 CM
  62. 46 x 68 CM
  63. 48 x 36 CM
  64. 48 x 62.50 CM
  65. 48 x 64 CM
  66. 48 x 68 CM
  67. 48 x 94 CM
  68. 50 x 64 CM
  69. 50 x 65 CM
  70. 50 x 68 CM
  71. 50 x 70 CM
  72. 50 x 70 x 0.30 CM
  73. 50 x 70 x 0.50 CM
  74. 50 x 75 CM
  75. 55 x 75 CM
  76. 56 x 76 CM
  77. 56 x 78 CM
  78. 57 x 78 CM
  79. 60 x 80 CM
  80. 60 x 100 CM
  81. 63 x 90 CM
  82. 63 x 96 CM
  83. 64 x 96 CM
  84. 64 x 97 CM
  85. 65 x 92 CM
  86. 65 x 97 CM
  87. 65 x 100 CM
  88. 66 x 96 CM
  89. 68 x 108 CM
  90. 70 CM x 100 CM x 0.30 MM
  91. 70 CM x 100 CM x 0.40 MM
  92. 70 CM x 100 CM x 0.60 MM
  93. 70 CM x 100 CM x 0.80 MM
  94. 70 CM x 100 CM x 1.20 MM
  95. 70 CM x 100 CM x 1.70 MM
  96. 70 CM x 102 CM x 1.80 MM
  97. 70 CM x 102 CM x 2.50 MM
  98. 70 x 100 CM
  99. 71 CM x 101 CM x 1.10 MM
  100. 75 CM x 100 CM x 0.50 MM
  101. 75 CM x 100 CM x 1 MM
  102. 75 CM x 100 CM x 1.30 MM
  103. 75 CM x 100 CM x 1.50 MM
  104. 75 CM x 100 CM x 2 MM
  105. 75 CM x 105 CM x 1 MM
  106. 75 CM x 105 CM x 1.50 MM
  107. 75 CM x 105 CM x 2 MM
  108. 75 x 100 CM
  109. 75 x 105 CM
  110. 75 x 108 CM
  111. 75 x 110 CM
  112. 76 x 108 CM
  113. 76 x 111 CM
  114. 76 x 112 CM
  115. 78 x 106 CM
  116. 78 x 114 CM
  117. 80 CM x 110 CM x 0.80 MM
  118. 80 CM x 110 CM x 1.10 MM
  119. 80 CM x 110 CM x 1.50 MM
  120. 80 CM x 110 CM x 2.25 MM
  121. 80 CM x 120 CM x 1.50 MM
  122. 80 x 110 CM
  123. 80 x 120 CM
  124. 81 CM x 102 CM x 1.40 MM
  125. 81 CM x 111 CM x 1.10 MM
  126. 81 CM x 111 CM x 1.60 MM
  127. 81.30 CM x 101.60 CM x 1.70 MM
  128. 82 CM x 112 CM x 1.70 MM
  129. 82 x 112 x 0.17 CM
  130. 84 x 104 CM
  131. 84.10 x 118.80 CM
  132. 90 CM x 115 CM x 1.30 MM
  133. 100 CM x 120 CM x 1.50 MM
  134. 100 CM x 120 CM x 2.25 MM
  135. 100 CM x 120 CM x 3 MM
  136. 100 CM x 130 CM x 1.50 MM
  137. 100 CM x 150 CM x 1.50 MM
  138. 100 x 70 x 0.30 CM
  139. 100 x 70 x 0.50 CM
  140. 100 x 140 CM
  141. 100 x 145 CM
  142. 101 CM x 150 CM x 1.60 MM
  143. 101 CM x 152 CM x 1.50 MM
  144. 101 x 152 CM
  145. 102 CM x 81 CM x 1.40 MM
  146. 102 CM x 122 CM x 2 MM
  147. 106.70 CM x 9.14 M
  148. 106.70 CM x 91 M
  149. 120 x 80 CM
  150. 120 x 160 CM
  151. 122 x 162 CM
  152. 140 x 100 x 0.50 CM
  153. 148 x 210 MM
TOEPASSING
  1. SCHILDEREN MET ACRYL
  2. SCHILDEREN MET GOUACHE
  3. TEKENEN MET GRAFIET + INKT
Toon alle artikelen in deze categorie.

PAPIER EN KARTON

PAPIER EN KARTON


 

Aquapel, houtvrij, langzeef? PH, satineren, vergé? Kijk hieronder voor een kort, verklarend ABC van vaak gebruikte papiertermen!  

  • Wat zijn A-maten?
    • A0 = 84.1 x 118.9 cm
    • A1 = 59.4 x 84.1 cm
    • A2 = 42 x 59.4 cm
    • A3 = 29,7 x 42 cm
    • A4 = 21.0 x 29.7 cm
    • A5 = 14.8 x 21 cm
    • A6 = 10.5 x 14.8 cm
    • A7 = 7.4 x 10.5 cm
  • Aquapel synthetische, pH neutrale lijmsoort waarmee papier in de papierstof wordt verlijmd. Het bindt zich met de cellulose en maakt het papier minder absorberend en beschrijfbaar.
  • Calciumcarbonaat (CaCO3), mineraal dat het hoofdbestanddeel uitmaakt van rotsgesteenten als marmer, kalksteen of krijt. Calciumcarbonaat wordt aan papier toegevoegd als buffer ofwel alkalische reserve om de inwerking van zuren te neutraliseren.
  • Cellulose is de belangrijkste grondstof voor de productie van papier. Het is een organische stof, het hoofdbestanddeel van de wanden van plantencellen. Men onderscheidt de cellulose die uit katoenlinters wordt gewonnen en de cellulose die uit hout - voornamelijk naaldhout - wordt gewonnen. In het eerste geval spreekt men van lompenhoudend of katoenhoudend papier, in het tweede geval heeft men het over cellulosehoudend papier. Katoenvezels zijn lang, soepel en stevig en leveren een hoogwaardige kwaliteit papier. Andere grondstoffen voor cellulose zijn linnen (zie aldaar), loofhout, stro of grassoorten zoals espartogras (of alfagras). Elke soort verleent specifieke eigenschappen aan het papier. Zo is strocelstof niet erg sterk maar wel zeer doorschijnend en hard en daarom zeer geschikt om toe te voegen aan het vezelmengsel voor het aanmaken van aquarelpapier of calqueerpapier. Espartogras (afkomstig uit Spanje en Noord-Afrika) heeft een veerkrachtige vezel die geschikt is voor het vervaardigen van sterk opdikkend, goed zuigend papier.
  • Dosabiki lijm op basis van dierlijke lijm en aluin, maakt het papier minder zuigend zonder de kleur aan te tasten. Wordt gebruikt bij de vervaardiging van Japans papier.
  • Gampi deze heestersoort kenmerkt zich door zijn kleverige vezels (4 - 5 mm). De soort laat zich niet gemakkelijk verbouwen, is zeldzaam en daarom kostbaar. Dankzij de invoer in Japan uit de Filippijnen kan het Japanse papier op basis van gampi soms toch nog redelijk worden geprijsd.
  • Gebufferd papier bevat een hoeveelheid alkalisch materiaal, (de z.g. alkalische reserve, meestal calciumcarbonaat), dat het papier beschermt tegen de inwerking van zuren in de atmosfeer (luchtvervuiling) door deze te neutraliseren.
  • Handgeschept papier bij handgeschept papier wordt de papierpulp met behulp van een schepraam uit een vat geschept. Dit schepraam bestaat vanouds uit een houten raam op een zeef van metalen draden die op regelmatige afstand van elkaar worden bijeengehouden met kettingdraden. Deze lijnen zijn waarneembaar in het papier (verge). Wanneer er een merkteken van de papiermaker in het schepraam wordt ingevlochten, dan zal dit als watermerk in het papier zichtbaar zijn. Wanneer de metalen draden een zeer fijne structuur hebben, dan zal ook het papier effen van structuur zijn. De vakkundig geschepte vellen worden eerst tussen vilt gelegd en geperst om het overtollige vocht te verwijderen. Daarna worden ze aan de lucht gedroogd, of versneld in droogkamers of op verwarmde cilinders. Alle handelingen van het proces hebben hun invloed op de oppervlaktestructuur van het vel papier.
  • Hollander voordat er papier van kan worden gemaakt moeten de vezels die de grondstof van het papier vormen, worden voorbewerkt. Vroeger geschiedde dit door de vezels met stenen plat te slaan, tegenwoordig gebeurt dit in een zg. 'Hollander', een vat waarin de vezels in water worden platgeslagen, verkort, geschud en geweekt. Alle aspecten van dit proces zijn van invloed op het uiteindelijke aanzien van het papier.
  • Houthoudend papier is weliswaar goedkoop, maar omdat het niet ligninevrij is zal het snel vergelen en uiteindelijk vergaan. Het is dan ook alleen geschikt voor schetsen en studies die niet bewaard hoeven te worden.
  • Houtvrij papier 'Houtvrij' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine, de stof die verantwoordelijk is voor verkleuring en veroudering, uit het papier is verwijderd.
  • Interne lijming een belangrijk aspect bij het maken van papier is de lijming. Het lijmen van papier verandert de waterbestendigheid van dit papier: de vezels worden afgesloten voor vocht. Ongelijmde papiersoorten zijn dan ook sterk absorberend, (bijvoorbeeld blotting paper). De verlijming is bepalend voor het karakter van een papier, het ene aquarelpapier neemt bijvoorbeeld meer water op dan het andere. De keuze van het meest geschikte papier is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en werkwijzen. Er bestaan twee methodes van verlijming: interne lijming ('in de stof gelijmd') en oppervlaktelijming. Bij interne lijming wordt de lijmstof - vroeger vooral hars of gelatine, tegenwoordig vaak synthetische (zuurvrije) lijmsoorten -aan de natte pulp toegevoegd voordat het blad wordt gevormd. Deze lijming wordt met name toegepast bij drukpapier. Een combinatie van interne- en oppervlaktelijming is ook mogelijk. Zie ook bij oppervlaktelijming.
  • Kalanderen procédé waarbij papier een glad oppervlak verkrijgt door het tussen diverse staalwalsen en iets zachtere papierwalsen door te laten lopen. Het papier verkrijgt zijn gladde oppervlak door een combinatie van druk en wrijving, zie ook satineren.
  • Kozo Heestersoort, verwant aan de Moerbeiboom, die in overvloed in het wild groeit maar ook wordt gekweekt in Azi' en Zuid-Oost Azi'. De bast van de kozo levert lange vezels (15 - 20 mm) en vormt de grondstof voor meer dan 90% van al het Japanse papier.
  • Langzeef het op een langzeef produceren van papier is gericht op goedkope, uniforme bulkproductie. De cilinders draaien op veel hogere snelheid dan bij de rondzeefmachine en het gehele productieproces wordt computergestuurd. Het papier is niet zo zuiver en duurzaam als bij rondzeefproductie, alhoewel de kwaliteit van met name kunstenaarspapier is verbeterd. De zeer verdunde papierpulp wordt op een kunststofband gestort en zijwaarts geschud om de vezels gedeeltelijk te laten vervlechten, vervolgens onder een rol doorgevoerd die het papier egaliseert en eventueel van een watermerk voorziet. Het eerste vocht wordt afgezogen, daarna wordt het overtollige water er onder een cilinder uitgeperst. In de daaropvolgende droogsectie van de machine wordt het papier door contactdroging en warmte langs tal van cilinders machinaal gedroogd. In de volgende sectie wordt het papier onder geconditioneerde vochtigheid gekalanderd (gesatineerd) en tenslotte automatisch in vellen gesneden. Dergelijke machines lopen dag en nacht, vijf dagen per week en kunnen wel tot enige honderden meters papier per minuut produceren.
  • Lichtechtheid met optische bleekmiddelen ('optische witmakers') kan papier een zeer hoge witheid verkrijgen, maar dit effect is niet blijvend. Alleen een natuurlijke bleekprocedure van de celstof garandeert een duurzame witheid. Gekleurd papier is gevoelig voor verkleuring onder invloed van de inwerking van licht.
  • Lignine komt voornamelijk in houtachtige planten voor en vervalt zeer snel onder invloed van licht. Deze stof bindt zich niet, stoot water af en moet uit de vezels worden verwijderd vóór het papierproductieproces. Lignine is verantwoordelijk voor verkleuring en veroudering, 'houtvrij papier' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine uit de papierpulp is verwijderd. Krantenpapier of vergelijkbare goedkope papiersoorten van matige kwaliteit bevatten lignine en verkleuren en vervallen dan ook dramatisch snel onder invloed van licht.
  • Linnen is het textielproduct dat vervaardigd wordt uit vlas. De vezels zijn buisvormig en sterk, en het papier dat uit linnen wordt gemaakt is dan ook enorm sterk, voelt zacht en zijdeachtig aan en heeft het vermogen om snel vocht op te nemen zonder daarbij gevoelig te worden voor slijtage. Zowel vlas als linnen lompen worden als grondstof gebruikt bij de productie van papier.
  • Linters zijn (kortere) katoenvezels die niet worden gebruikt bij de textielproductie. De linters worden gewassen en gekookt en als vellen aangeleverd voor de vervaardiging van zowel hand- als op rondzeefgeproduceerd paper. Omdat de katoenvezel lang, soepel en stevig is, maakt het dit zeer geschikt voor toepassing in drukpapier dat een zware belasting moeten ondergaan, zoals op de ets- of lithopers.
  • Lompen deze term verwijst nog naar de katoenen lompen die vroeger als grondstof dienden voor het maken van papier. Echte lompen worden alleen nog in India gebruikt voor de fabricage van papier; voordat ze tot papier verwerkt kunnen worden moeten ze weer uit hun geweven structuur bevrijdt worden, een kostbaar en tijdrovend proces. Tegenwoordig wordt de term in het algemeen gebruikt voor katoenen linters, zie aldaar.
  • Looprichting bij de productie van papier op de lang- of rondzeef zullen de papiervezels in één bepaalde richting wijzen, de zogenaamde looprichting van het papier. Als gevolg hiervan heeft een vel papier bepaalde eigenschappen die met name bij drukwerk een rol kunnen spelen. Papier is gemakkelijker langs de looprichting te scheuren of te vouwen dan dwars op de looprichring, maar het is sterker en stijver dwars op de looprichting. Papier zal in de regel dwars op de looprichting door een drukpers moeten lopen. Alleen bij handgeschept papier is er géén sprake van een looprichting, door de schepbeweging worden de vezels willekeurig geordend; het papier blijft onder vele omstandigheden stabiel. Bij rondzeefproductie zullen de papiervezels méér vervlechten dan bij langzeefproductie. Bij de omschrijvingen van elk papier afzonderlijk wordt de looprichting als volgt aangegeven: Het onderstreepte formaat geeft de rolbreedte aan, hetgeen inhoud dat de looprichting hier haaks op staat.
  • Mitsumata de Mitsumataplant behoort tot dezelfde familie als de Gampi-plant, de peperbomen. Elke tak vertoont een drievoudige vertakking: Mitsu (drie) Mata (tak). De vezel is ca 4-5 mm lang. Het fijnvezelig papier dat eruit wordt verkregen is stevig, goed absorberend en met een fijne glanzende vezel. Het oppervlak is uitstekend geschikt voor het drukken van gedetailleerde prenten en etsen.
  • Neri Japans viskeus bindmiddel dat wordt gebruikt bij de aanmaak van washi vellen (Japans papier). Het wordt uit de gemalen en in water ondergedompelde wortels van de tororaoi getrokken.
  • Oppervlakte-lijming is een afzonderlijk nabewerkingsproces waarbij het gedroogde vel wordt ondergedompeld in een verwarmd gelatinebad, waardoor zich een film op het oppervlak van het vel vormt. Deze vorm van verlijming, (de Engelse term is tub sizing) wordt het meest toegepast bij aquarelpapier. Oppervlaktelijming wordt ook wel met lijm, caseïne of zetmeel gedaan. Zie ook onder Interne lijming.
  • Oppervlakte-structuur De traditionele benamingen om een oppervlaktestructuur van papier te beschrijven zijn als volgt: NL - Gesatineerd GB - Hot Pressed (H.P.) F - Grain Satiné I - Liscia of Grana Satinata Dit geeft aan dat het papier door een behandeling met zware, verhitte walsen of platen een gladde opperlaktestructuur heeft verkregen. NL - Fijngekornd GB - Cold Pressed/Not Hot Pressed (C.P./Not) F - Grain Fin I - Grana Fina Dit geeft aan dat het papier een enigszins ruw oppervlak heeft dat bereikt wordt door de vellen te persen tussen vilt, waardoor de viltstructuur op het papier wordt overgedragen. NL - Grofgekornd GB - Rough F - Grain Torchon I - Grana Grossa Dit omschrijft de ruwe oppervlaktestructuur van papier dat aan de lucht gedroogd is zonder bewerking of door een vilt met een grove structuur. De structuren van de diverse merken zijn uiteraard nooit hetzelfde en vormen een specialiteit van de producent.
  • Opspannen bij het opspannen van (aquarel)papier het vel aan beide zijden nat maken. Zwaar gelijmd papier ongeveer tien minuten in koud water leggen. Leg het papier vervolgens op de plank, neem het overtollige water op met een spons en breng het reeds bevochtigde papierplakband aan.
  • pH Het gebruik van zuivere cellulose zal de permanentie van papier bevorderen. Het zuur uit de houtpulp (lignine) en het gebruik van zuurhoudende verlijming zijn op termijn zeer destructief voor papier.Onder invloed van de zuurgraad breken de cellulosecellen af en wordt het papier geel en bros. In contact met ander papier kan het zuur vooral in vochtige atmosferische omstandigheden ook in het andere papier overslaan. In de tweede helft van de 19de eeuw ging men papier onder invloed van de vraag naar méér en goedkoop papier uit zuurhoudende houtpulp vervaardigen. Talloze boeken en publicaties uit deze periode verkeren nu in een alarmerende staat, zonder conserverende maatregelen zal het papier als stof uiteen vallen. Het moge duidelijk zijn dat de zuurgraad van een papiersoort tegenwoordig een belangrijk punt van overweging is. De zuurgraad van papier wordt uitgedrukt in pH (potentiel hydrogène) en geeft uitdrukking aan de concentratie van waterstofionen in een oplossing. De schaal loopt van 0,0 tot 14,0 en geeft respectievelijk een verloop van zuur naar alkalisch aan. Van pH 0,0 tot 6,5 is zuur, van pH 7,5 tot 14,0 is alkalisch en wordt 'zuurvrij' genoemd; pH 7 staat voor pH neutraal.
  • Pluk eigenschap van het papier waarbij papiervezels, met name tijdens het drukken van litho's door de sterke cohesie met de inkt overeind gaan staan en het papieroppervlak dus wordt stukgetrokken. (Engels: picking)
  • Prägen blinddruk of reliëfdruk, waarbij er zonder inkt een vorm in het papier wordt gedrukt. De voorstelling staat dan in relief in het papier. Voor deze techniek verdient het aanbeveling om voor een zware papiersoort te kiezen. (Engels: embossing, Duits: Prägedruck).
  • Relatieve vochtigheid papier is gevoelig voor de inwerking van vocht. Een relatieve vochtigheid van 40 tot 55% is gunstig. Bij een te hoge relatieve vochtigheid neemt papier teveel vocht op met als gevolg dat de vellen gaan golven en plooien. Er kunnen schimmel- en vochtplekken ontstaan, en inkt of verf kan uitlopen. Laat een pak papier voor gebruik enige uren gesloten in het atelier liggen, zodat het zich kan aanpassen aan de plaatselijke luchtvochtigheid, (acclimatiseren).
  • Riem traditionele eenheid voor papier, vroeger 472 vel, tegenwoordig staat een riem voor 500 vel.
  • Rondzeef papierproductieproces waarbij de papierpulp op een cilinder - de rondzeef - uit het vat wordt opgenomen. Het is een veel langzamer proces dan de langzeefproductie en de vezels kunnen daardoor beter met elkaar vervlechten. Bij het rondzeefproces lijkt het eindproduct het meest op handgeschept papier, al heeft rondzeefpapier een looprichting hetgeen bij handgeschept papier niet het geval is. Om bij de vellen papier die van de rondzeef komen de vier schepranden na te bootsen zoals bij handgeschept papier, kunnen op de zeef zogenaamde waterlijnen worden aangebracht, een katoenen draad die een verdunning in het papier veroorzaakt. Langs deze lijn worden alle vellen stuk voor stuk van de rol gescheurd en gecontroleerd op kwaliteit. Dit is nog steeds handwerk. Een vel krijgt zodoende twee schepranden en twee scheurranden. De vellen papier van groot formaat, die de omvang van een cilinder te boven gaan, kunnen niet van elkaar worden gescheiden door een waterlijn, maar moeten gesneden worden.
  • Satineren geeft papier een gladde oppervlaktestructuur door middel van (verhitte) walsen of kalandering. Zie ook onder 'oppervlaktestructuur'.
  • Tub Sizing is de Engelse term voor oppervlaktelijming van papier. Zie onder oppervlaktelijming.
  • Velijn het papieroppervlak heeft een natuurlijke, onregelmatige structuur. Velijn kan de tegenhanger worden genoemd van gevergeerd. Dit effect kan op de rondzeef worden bereikt door het geschepte papier met een velijnzeef te egaliseren.
  • Vergé, gevergeerd bij het traditionele handgeschepte papier zal het papier iets dunner zijn op de plaatsen waar de draden van het schepraam lopen. Als gevolg hiervan krijgt het papier een gelijkmatig geribbelde structuur. Dit effect kan ook op een rondzeef worden bereikt. Vergé kan het tegenovergestelde effect van velijn worden genoemd.
  • Verouderings-bestendigheid of permanentie staat voor de mate waarin een papiersoort bestand is tegen verval onder invloed van de inwerking van licht. Zowel de duur van de lichtinwerking als de lichtintensiteit zijn van invloed. Licht (met name ultraviolette straling) brengt veranderingen teweeg in de papierstructuur die zich uit in verkleuring en het bros worden van het papier. Inkten, aquarelverf en gekleurd papier zijn eveneens gevoelig voor verandering en verbleking onder invloed van licht. Met name lignine, een stof die in hout voorkomt, zal snel vervallen en bruin worden onder invloed van licht. Om de levensduur van papier te bevorderen is het dus zaak om deze stof uit de papierpulp te verwijderen. Ook de inwerking van bijvoorbeeld een zuurhoudende lijming van het papier of van luchtverontreiniging doen papier vervallen en verkleuren. Dergelijke schade is onomkeerbaar. Door het papier te bufferen kan de inwerking van zuur worden geneutraliseerd en (vroegtijdige) verkleuring worden voorkomen.
  • Vouwen en kreukels Japans- of Thai papier wordt vaak gevouwen verpakt. De vouwen en soms ook kreukels kunnen weer worden verwijderd door ze met een niet te warme strijkbout glad te strijken.
  • Washi in de 19de eeuw werd de term 'washi' geïntroduceerd, hetgeen 'Japans (wa) papier (shi)' betekent. De term diende om het papier te onderscheiden van andere papiersoorten.
  • Zuurvrij zie bij 'pH'.