Home

Categorieën

Filter
Prijs
Hoofdkleur
  1. ZWART
  2. BRUIN
  3. ROOD
  4. KOPER
  5. ORANJE
  6. BEIGE
  7. WIT
  8. GOUD
  9. GEEL
  10. GROEN
  11. GRIJS
  12. ZILVER
  13. BLAUW
  14. VIOLET
  15. ROSE
Specifieke kleur
  1. ZWART
  2. ZWART
  3. ZWART
  4. ZWART
  5. ZWART
  6. BLACK
  7. ZWART
  8. BRICK RED
  9. ANTRACIET
  10. BLACK WALNUT
  11. BURGUNDY
  12. PYRO BROWN
  13. ORIENTAL RED
  14. DARK BROWN
  15. SUNSET CLAY
  16. DONKERROOD
  17. STEENROOD
  18. LILA-VIOLET
  19. BRUIN/ROOD
  20. BRUIN
  21. OCHRE
  22. BRUIN
  23. LICHTBRUIN
  24. STEENROOD
  25. ORANJE FLUOR
  26. ROSE
  27. GRIJS
  28. KOPER
  29. BISQUE
  30. BRUIN
  31. BRUIN
  32. ORANJE
  33. ORANGE
  34. GRIJS
  35. MUIS-GRIJS
  36. ORANJE
  37. GRIJS
  38. ENGLISH ROSE
  39. MEDIUM BROWN
  40. SAND
  41. SADDLE TAN
  42. ANTIEK GOUD
  43. DONKERGRIJS
  44. CARAMEL BRUIN
  45. OYSTER
  46. REEBRUIN
  47. OLD GREY
  48. GRIJSBRUIN
  49. MAUVE-ROSE
  50. MARMERGRIJS
  51. LICHTBRUIN
  52. GOUD
  53. ROSÉ
  54. CRÈME
  55. LICHTGRIJS
  56. CRÈME
  57. CRÈME
  58. CREAM
  59. GEEL
  60. WHITE
  61. CREME
  62. NATURWEISS
  63. NATUREL
  64. ROSE
  65. GEBROKEN WIT
  66. ANTIEK
  67. WIT
  68. ROSE
  69. ROSE
  70. ROSE
  71. NATUREL
  72. WHITE
  73. WHITE
  74. CRÈME
  75. WHITE
  76. WIT
  77. WARMWIT
  78. NATUREL
  79. WIT
  80. NATUURLIJK WIT
  81. GETINT WIT
  82. WHITE
  83. FEL WIT
  84. NATUREL
  85. WIT
  86. WIT
  87. NATURWEISS
  88. WHITE
  89. WIT
  90. WIT TRANSPARANT
  91. WIT
  92. WARMWIT
  93. STRALEND WIT
  94. WIT
  95. NATUREL
  96. GEEL
  97. WIT
  98. WIT
  99. IVOOR
  100. LICHTGEEL
  101. IVORY
  102. ANTIEK
  103. VERGÉ WIT
  104. LIGHT JONQUIL
  105. LICHT-GRIJS
  106. GEEL FLUOR
  107. GRIJSWIT
  108. GEELBRUIN
  109. GROENGRIJS
  110. GEEL
  111. KORENGEEL
  112. COOL GRAY
  113. KORENGEEL
  114. GREEN APPLE
  115. BLAUW
  116. MIDDENGRIJS
  117. PEARL
  118. CANARY
  119. LICHTGROEN
  120. GROEN
  121. SAP GREEN
  122. DONKERGROEN
  123. MOSGROEN
  124. DARK ASH
  125. BLACK WATCH
  126. DONKERGROEN
  127. DONKERBLAUW
  128. IVY
  129. IVY GREEN
  130. BLAUWGROEN
  131. GROEN FLUOR
  132. KELLY GREEN
  133. ART DECO GREEN
  134. SHEER BLUE
  135. MARINEBLAUW
  136. SAGE
  137. LICHTGROEN
  138. GROEN
  139. DARK BLUE
  140. CHINA BLUE
  141. BLAUW
  142. DARK GREY
  143. AZUR
  144. STAALBLAUW
  145. ROYAL BLUE
  146. LICHTBLAUW
  147. PETROL
  148. BLUE
  149. HARBOR GRAY
  150. LIGHT BLUE
  151. STEEL GREY
  152. TURQUOISE
  153. COOL GREY
  154. CORNFLOWER
  155. SAFFIERBLAUW
  156. ZILVER
  157. SKY BLUE
  158. BLAUWGRIJS
  159. LICHTBLAUW
  160. LICHTGRIJS
  161. TRANSPARANT
  162. CONCORD
  163. INDIGO
  164. BLAUW
  165. ZWART
  166. ZWART
  167. ZWART
  168. ZWART
  169. LAS CRUCES PURPLE
  170. FRENCH LILAC
  171. ROSE
  172. MOONSTONE
  173. PAARS
  174. GREY VIOLET
  175. RED
  176. ROOD
  177. CERISE FLUOR
  178. AUBURN
  179. CLARET
  180. RED
  181. ROOD
  182. DONKERBRUIN
NR
  1. 47
  2. 70
  3. 213
  4. 221
  5. 224
  6. 238
  7. 255
  8. 401
  9. 402
  10. 413
  11. 461
  12. 463
  13. 464
  14. 465
  15. 467
  16. 468
  17. 469
  18. 470
  19. 471
  20. 472
  21. 473
  22. 479
  23. 480
  24. 481
  25. 482
  26. 483
  27. 484
  28. 485
  29. 486
  30. 487
  31. 489
  32. 490
  33. 491
  34. 492
  35. 493
  36. 494
  37. 495
  38. 496
  39. 497
  40. 498
  41. 561
  42. 563
  43. 564
  44. 565
  45. 573
  46. 579
  47. 582
  48. 583
  49. 593
  50. 602
  51. 612
  52. 662
  53. 822
  54. 900
  55. 909
  56. 919
  57. 976
  58. 983
  59. 985
  60. 990
  61. 993
  62. 995
  63. 1009
  64. 1014
  65. 1015
  66. 1016
  67. 1033
  68. 1039
  69. 1041
  70. 1048
  71. 1076
  72. 3328
  73. 3333
  74. 3349
  75. 3358
  76. 3360
  77. 3364
  78. 3368
  79. 3369
  80. 3370
  81. 7314
  82. 7317
  83. 9413
  84. 9751
  85. 57608-06
  86. 57608-22
  87. 57608-26
  88. 57608-30
  89. 57608-36
  90. 57608-41
  91. 57608-58
  92. 57608-65
  93. 57608-67
  94. 57609-06
  95. 57609-08
  96. 57609-10
  97. 57609-13
  98. 57615-01
  99. 57615-02
  100. 57615-13
  101. 57615-15
  102. 57615-17
  103. 57615-27
  104. 57615-28
  105. 57615-30
  106. 66413
  107. 100100
  108. 100101
  109. 100102
  110. 100103
  111. 100104
  112. 100105
  113. 100106
  114. 100107
  115. 100108
  116. 100109
  117. 100110
  118. 100111
  119. 100112
  120. 100113
  121. 100114
  122. 100115
  123. 100116
  124. 100117
  125. 100118
  126. 103300
  127. 103302
  128. 103303
  129. 103304
  130. 103305
  131. 103306
  132. 103307
  133. 103308
  134. 103309
  135. 103310
  136. 103311
  137. 103312
  138. 103313
  139. 103314
  140. 103315
  141. 103316
  142. 103317
  143. 103318
  144. 103319
  145. 103320
  146. 103321
  147. B11
  148. B12
  149. M10
  150. M12
LOOPRICHTING
  1. B
  2. L
HOOGTE
  1. 18 CM
  2. 29 CM
  3. 34 CM
  4. 40 MM
  5. 45 CM
VERPAKKING
  1. BLIK
  2. BLOK
  3. BLOK MET RINGBAND
  4. DOOS
  5. GEBONDEN SCHETSBOEK
  6. LOS
  7. LOS, NIET VIA WEBWINKEL
  8. PAK
  9. PLASTIC REISTAS
  10. ROL
  11. SCHETSBOEK
  12. SCHETSBOEK MET SLAPPE KAFT
  13. VEL
PRODUCT
  1. AQUARELPAPIER
  2. BLOKS/ROLLEN & SKETCHBOOK
  3. CALQUEERPAPIER
  4. CHINEES PAPIER
  5. DIVERS PAPIER & KARTON
  6. DRUKPAPIER
  7. FILTREER / DROOGKARTON
  8. FOAMBOARD
  9. FOAMBOARDHANGER
  10. JAPANS PAPIER
  11. KARTON
  12. KUNSTSTOF PAPIER
  13. MARKERPAPIER
  14. MULBERRY PAPIER
  15. MULTIPAPIER
  16. OOSTERS/HANDG & GEKL. PAP
  17. OVERIG PAPIER
  18. PASS-PARTOUTKARTON
  19. PASSE-PARTOUTKARTON
  20. PASSEPART./MUSEUM KARTON
  21. PASTEL- / TEKENPAPIER
  22. SCHETS- / TEKENPAPIER
  23. SCHETSPAPIER
  24. SCHILDERPAPIER
  25. TEKEN- / BARRIÈREPAPIER
  26. TEKEN- / DRUKPAPIER
  27. TEKEN- / SCHETSPAPIER
  28. TEKEN- / SCHILDER- / DRUKPAPIER
  29. TEKEN- / SCHILDERPAPIER
  30. TEKEN-/ SCHILDERPAPIER
  31. TEKEN - / SCHILDERPAPIER
  32. TEKEN/AQUAREL/SCHILDERPAP
  33. TEKENPAPIER
  34. THAIS PAPIER
  35. TRANSFERPAPIER
  36. ZEEFDRUKKARTON
TYPERING
  1. ACHTERTIK
  2. ACRYLIC PAINT BOARD
  3. ALL BLACK
  4. ARCHES 88
  5. BFK RIVES
  6. BLACK CARD BOOK
  7. CALQUEERBLOK
  8. CONSERVATION BOARD
  9. CP/NOT
  10. FIGUERAS
  11. FIJNE KORREL
  12. GEBLEEKT
  13. GEKLEURD
  14. GEKLEURD / VERGÉ
  15. GF
  16. GF / GS
  17. GG
  18. GIANT
  19. GLANZEND
  20. GOOD
  21. GRAIN FIN
  22. GRAPHITE
  23. GRIJS + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  24. GS
  25. GT
  26. HANDGESCHEPT
  27. HP
  28. INGRES ECHT-BÜTTEN
  29. INGRES PASTELBLOK
  30. KARTON
  31. LS
  32. MARKER PAD
  33. MAT
  34. MATT
  35. MET ZELFKLEVENDE STRIP
  36. MOULD-MADE (ECHT-BUTTEN) WATERCOLOUR BLOCK HAAN
  37. MUSEUMKARTON
  38. OIL AND ACRYLIC PAINT BOARD
  39. PASSE-PARTOUTKARTON
  40. PLETBORD
  41. POLYPROPYLEEN
  42. RAU
  43. RINGBAND
  44. ROUGH
  45. SATIN
  46. SCHETSBLOK
  47. SCHETSBOEK
  48. SILICONEPAPIER
  49. SKETCHBOOK
  50. SMOOTH
  51. SPINNEWEBPAPIER
  52. TOILE DE LIN
  53. TOILE DE LIN / GF
  54. TOILE DE LIN / GRAIN FIN
  55. TWEEZIJDIG BEPLAKT
  56. TWEEZIJDIG GEKLEURD
  57. WATERCOLOUR BLOCK BRITANNIA
  58. WATERCOLOUR BLOCK BRTIANNIA
  59. WATERCOLOUR POSTCARDS IN BLIK
  60. WHITE
  61. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN
  62. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN ZELFKLEVEND
  63. YELLOW
  64. ZONDER ZELFKLEVENDE STRIP
  65. ZWART + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  66. ZWART + WIT DEKBLAD / ZWARTE KERN
  67. ZWARTE DEKBLADEN / ZWARTE KERN
  68. ZWARTE KERN
VORM
  1. A3
  2. A3 LANDSCHAP
  3. A3 PORTRET
  4. A4
  5. A4 LANDSCHAP
  6. A4 PORTRET
  7. A5
  8. A5 LANDSCHAP
  9. A5 PORTRET
  10. A6 LANDSCHAP
  11. A6 PORTRET
  12. LANDSCHAP
  13. PORTRET
  14. VIERKANT
INHOUD
  1. 1
  2. 1 PLAAT
  3. 1 ROL
  4. 1 STUK
  5. 1 VEL
  6. 5 VEL
  7. 10
  8. 10 PLATEN
  9. 10 VEL
  10. 12 VEL
  11. 20
  12. 20 PLATEN
  13. 20 POSTKAARTEN
  14. 20 VEL
  15. 25
  16. 25 PLATEN
  17. 25 VEL
  18. 30 POSTCARDS
  19. 32
  20. 32 VEL
  21. 40 VEL
  22. 46 VEL
  23. 46 VEL = 92 PAGINA'S
  24. 48 VEL
  25. 50
  26. 50 VEL
  27. 54 VEL
  28. 60 VEL
  29. 62 VEL
  30. 64 VEL
  31. 66 VEL
  32. 70 VEL
  33. 72 VEL
  34. 75 VEL
  35. 95 VEL
  36. 100
  37. 100 STUK
  38. 100 VEL
  39. 125
  40. 125 VEL
  41. 200 VEL
  42. 250 VEL
  43. 500
  44. 500 VEL
FABRIKANT
  1. ARCHES
  2. ARJO WIGGINS
  3. BARTH / LARSON JUHL
  4. CANSON
  5. CRESCENT
  6. EURO
  7. FABRIANO
  8. HAHNEMUEHLE
  9. HAHNEMÜHLE
  10. HELVETEX
  11. MOLOTOW
  12. MOORMAN
  13. PETER VAN GINKEL
  14. REISACO
  15. RISING
  16. SARAL
  17. SEAWHITE
  18. ST. CUTHBERTS` MILL
  19. ST CUTHBERTS` MILL
  20. VAN GELDER
  21. ZERKALL
GRAMSGEWICHT/M²
  1. 10
  2. 17
  3. 22
  4. 25
  5. 30
  6. 35
  7. 36
  8. 39
  9. 40
  10. 50
  11. 55
  12. 70
  13. 75
  14. 80
  15. 85
  16. 90
  17. 92
  18. 100
  19. 120
  20. 125
  21. 130
  22. 134
  23. 135
  24. 140
  25. 150
  26. 160
  27. 180
  28. 185
  29. 190
  30. 200
  31. 220
  32. 225
  33. 230
  34. 240
  35. 250
  36. 255
  37. 256
  38. 265
  39. 270
  40. 275
  41. 280
  42. 285
  43. 290
  44. 300
  45. 315
  46. 340
  47. 350
  48. 356
  49. 380
  50. 400
  51. 425
  52. 450
  53. 475
  54. 638
  55. 640
  56. 680
  57. 715
  58. 770
  59. 800
  60. 900
  61. 960
  62. 1015
  63. 1200
  64. 1260
  65. 1370
  66. 1470
  67. 1785
  68. 1845
  1. A3
  2. A4
AFMETINGEN
  1. 0.30 x 15 M
  2. 0.33 x 20 M
  3. 0.38 x 15 M
  4. 0.46 x 15 M
  5. 0.64 x 20 M
  6. 0.75 x 20 M
  7. 0.76 x 50 M
  8. 0.97 x 10 M
  9. 1.06 x 9 M
  10. 1.06 x 91 M
  11. 1.13 x 9.15 M
  12. 1.25 x 10 M
  13. 1.32 x 18.30 M
  14. 1.40 x 10 M
  15. 1.50 x 10 M
  16. 1.52 x 10 M
  17. 2.40 x 50 M
  18. 5 M x 148 CM
  19. 9 x 14 CM
  20. 10 x 1.25 M
  21. 10 x 15 CM
  22. 10.50 x 14.80 CM
  23. 11 x 15 CM
  24. 12 x 18 CM
  25. 13.50 x 21 CM
  26. 14 x 14 CM
  27. 14.80 x 21 CM
  28. 15 x 15 CM
  29. 15.30 x 25 CM
  30. 17 x 24 CM
  31. 18 x 24 CM
  32. 19 x 25 CM
  33. 19.50 x 19.50 CM
  34. 21 x 21 CM
  35. 21 x 29 CM
  36. 21 x 29.70 CM
  37. 21 x 30 CM
  38. 23 x 30.50 CM
  39. 23 x 31 CM
  40. 24 x 24 CM
  41. 24 x 30 CM
  42. 24 x 32 CM
  43. 24 x 33 CM
  44. 25 x 25 CM
  45. 29 x 29 CM
  46. 29.70 x 21 x 0.50 CM
  47. 29.70 x 42 CM
  48. 30 x 30 CM
  49. 30 x 40 CM
  50. 30 x 42 CM
  51. 30.50 x 45.50 CM
  52. 30.50 x 366 CM
  53. 31 x 41 CM
  54. 31 x 47 CM
  55. 32 x 24 CM
  56. 32 x 41 CM
  57. 32 x 43 CM
  58. 32 x 45 CM
  59. 34 x 48 CM
  60. 35 x 50 CM
  61. 36 x 48 CM
  62. 36 x 51 CM
  63. 37 x 46 CM
  64. 38 x 46 CM
  65. 40 x 30 CM
  66. 42 x 29.70 x 0.50 CM
  67. 42 x 56 CM
  68. 42 x 60 CM
  69. 43 x 61 CM
  70. 45 x 60 CM
  71. 46 x 68 CM
  72. 48 x 36 CM
  73. 48 x 62.50 CM
  74. 48 x 64 CM
  75. 48 x 68 CM
  76. 48 x 94 CM
  77. 50 x 64 CM
  78. 50 x 65 CM
  79. 50 x 68 CM
  80. 50 x 70 CM
  81. 50 x 70 x 0.30 CM
  82. 50 x 70 x 0.50 CM
  83. 50 x 75 CM
  84. 55 x 75 CM
  85. 56 x 76 CM
  86. 56 x 78 CM
  87. 57 x 78 CM
  88. 60 x 80 CM
  89. 60 x 100 CM
  90. 63 x 90 CM
  91. 63 x 96 CM
  92. 64 x 96 CM
  93. 64 x 97 CM
  94. 65 x 92 CM
  95. 65 x 97 CM
  96. 65 x 100 CM
  97. 66 x 96 CM
  98. 66 x 101 CM
  99. 68 x 108 CM
  100. 70 CM x 100 CM x 0.30 MM
  101. 70 CM x 100 CM x 0.40 MM
  102. 70 CM x 100 CM x 0.60 MM
  103. 70 CM x 100 CM x 0.80 MM
  104. 70 CM x 100 CM x 1.20 MM
  105. 70 CM x 100 CM x 1.70 MM
  106. 70 CM x 102 CM x 1.80 MM
  107. 70 CM x 102 CM x 2.50 MM
  108. 70 x 80 CM
  109. 70 x 100 CM
  110. 70 x 140 CM
  111. 71 CM x 101 CM x 1.10 MM
  112. 75 CM x 100 CM x 0.50 MM
  113. 75 CM x 100 CM x 1 MM
  114. 75 CM x 100 CM x 1.30 MM
  115. 75 CM x 100 CM x 1.50 MM
  116. 75 CM x 100 CM x 2 MM
  117. 75 CM x 105 CM x 1 MM
  118. 75 CM x 105 CM x 1.50 MM
  119. 75 CM x 105 CM x 2 MM
  120. 75 x 100 CM
  121. 75 x 105 CM
  122. 75 x 108 CM
  123. 75 x 110 CM
  124. 76 x 108 CM
  125. 76 x 111 CM
  126. 76 x 112 CM
  127. 78 x 106 CM
  128. 78 x 114 CM
  129. 80 CM x 110 CM x 0.80 MM
  130. 80 CM x 110 CM x 1.10 MM
  131. 80 CM x 110 CM x 1.50 MM
  132. 80 CM x 110 CM x 2.25 MM
  133. 80 CM x 120 CM x 1.50 MM
  134. 80 x 110 CM
  135. 80 x 120 CM
  136. 81 CM x 101 CM x 0.80 MM
  137. 81 CM x 102 CM x 1.40 MM
  138. 81 CM x 111 CM x 1.10 MM
  139. 81 CM x 111 CM x 1.60 MM
  140. 81.30 CM x 101.60 CM x 1.70 MM
  141. 82 CM x 112 CM x 1.70 MM
  142. 82 x 112 x 0.17 CM
  143. 84 x 104 CM
  144. 84.10 x 118.80 CM
  145. 90 CM x 115 CM x 1.30 MM
  146. 100 CM x 120 CM x 1.50 MM
  147. 100 CM x 120 CM x 2.25 MM
  148. 100 CM x 120 CM x 3 MM
  149. 100 CM x 130 CM x 1.50 MM
  150. 100 CM x 150 CM x 1.50 MM
  151. 100 x 70 x 0.30 CM
  152. 100 x 70 x 0.50 CM
  153. 100 x 140 CM
  154. 100 x 145 CM
  155. 100 x 200 CM
  156. 101 CM x 150 CM x 1.60 MM
  157. 101 CM x 152 CM x 1.50 MM
  158. 101 x 152 CM
  159. 102 CM x 81 CM x 1.40 MM
  160. 102 CM x 122 CM x 2 MM
  161. 106.70 CM x 9.14 M
  162. 106.70 CM x 91 M
  163. 120 x 80 CM
  164. 120 x 160 CM
  165. 121 x 152 CM
  166. 122 x 162 CM
  167. 140 x 100 x 0.50 CM
  168. 148 x 210 MM
  169. 297 x 210 MM
SOORT
  1. 120914
  2. 120915
  3. 120916
  4. 120918
  5. 120921
  6. 120922
  7. 120961
  8. 120986
  9. ALLEGRETTO AQUARELL 140998
  10. AQUARELLE
  11. ARTISTICO
  12. ATSUKUCHI
  13. BAMBOO MIXED MEDIA
  14. BAMBOO PAPIER
  15. BOCKINGFORD
  16. BUGRA ECHT-BÜTTEN
  17. CALQUE
  18. COLOURWELL
  19. CONSERVABARTH
  20. DESIGNO 5 (= CLASSICO 5)
  21. DISEGNO 5 (= CLASSICO 5)
  22. ECHT-BÜTTEN
  23. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102251
  24. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102256
  25. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627082
  26. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627090
  27. ECO
  28. ESKABLACK
  29. ESKAPRINT
  30. ETSPAPIER 602
  31. ETSPAPIER 662
  32. ETSPAPIER 7314
  33. ETSPAPIER 7317
  34. ETSPAPIER 105721
  35. ETSPAPIER 105729
  36. ETSPAPIER 105734
  37. ETSPAPIER105735
  38. ETSPAPIER 105738
  39. ETSPAPIER 105745
  40. ETSPAPIER 105755
  41. F-GOLFKARTON
  42. FIGUERAS
  43. FLUORKARTON
  44. FOAMBOARD
  45. FRAMEBOARD
  46. GESATINEERD
  47. GIANT
  48. GRIJSBORD
  49. GRIJSKARTON
  50. HALFMAT
  51. HOUTBORD
  52. INGRES ECHT-BÜTTEN
  53. KALLIGRAFEERPAPIER
  54. KOZOLINE
  55. KRAFTLINER
  56. LANA COLOURS
  57. LANAVANGUARD
  58. LAVIS FIDÉLIS / EN-TOUS-CAS
  59. LAYOUTBLOCK 10625040
  60. LAYOUTBLOCK 10625060
  61. LITHOPAPIER 602
  62. LITHOPAPIER 662
  63. MARKER PAD
  64. MARMER
  65. MATT (GRAIN FIN)
  66. MIKROGOLFKARTON
  67. MIRRIBRUSHED ALUMINIUM
  68. MIRRICARD
  69. MISUMI KOZO
  70. MONTVAL
  71. MONTVAL AQUARELLE
  72. MOULIN DU GUÉ
  73. MOULIN DU ROY
  74. MULBERRY PAPIER
  75. MULTIPAPIER
  76. NATRONKRAFT
  77. NEWSPRINT / COURANTDRUK
  78. OMSLAGPAPIER
  79. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHBOOK
  80. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHPAD
  81. PASSE-PARTOUTKARTON 221
  82. PASSE-PARTOUTKARTON 224
  83. PASSE-PARTOUTKARTON 238
  84. PASSE-PARTOUTKARTON 255
  85. PASSE-PARTOUTKARTON 401
  86. PASSE-PARTOUTKARTON 402
  87. PASSE-PARTOUTKARTON 413
  88. PASSE-PARTOUTKARTON 822
  89. PASSE-PARTOUTKARTON 6413
  90. PASSE-PARTOUTKARTON 9413
  91. PASSE-PARTOUTKARTON 9751
  92. PASSE-PARTOUTKARTON 66413
  93. PERGAMIJNPAPIER
  94. PITTURA
  95. PLETBORD
  96. PRESENTATIESTANDAARD
  97. PRESENTATTIESTANDAARD
  98. PRESSPAN
  99. PRIMO
  100. PROJECT
  101. RAU (TORCHON)
  102. REPTIEL
  103. ROMANDRUK
  104. ROSASPINA
  105. SATIN
  106. SAUNDERS WATERFORD
  107. SCANBULK
  108. SCHETSPAPIER
  109. SIMILI JAPON
  110. SKETCHBOOK TRADITIONAL
  111. SKETCH DIARY
  112. SKETCH POSTCARD PAD
  113. SOMERSET
  114. STARTER
  115. SUPERGIANT
  116. TAIZAN
  117. TEKENPAPIER
  118. TENGUJO
  119. TENGUJO KASHMIR
  120. THAI PAPIER
  121. TRACING PAPER
  122. TRANSFER PAPER
  123. TRANSPARANT TEKENPAPIER
  124. TRAVEL JOURNAL
  125. VELIN BFK RIVES
  126. VELIN D' ARCHES
  127. VELIN JOHANNOT
  128. VELVET
  129. WATERCOLOUR
  130. WENZHOU
  131. YOU GAMPI
  132. ZIJDEVLOEI
GESCHIKT VOOR
  1. A2 FORMAAT
  2. A3 FORMAAT
  3. A4 FORMAAT
  4. A5 FORMAAT
  5. OPHANGEN VAN LICHTE FOAMBOARDPLATEN
  6. OPHANGEN VAN LICHTE FOAMBOARDPLATEN
TOEPASSING
  1. SCHILDEREN MET ACRYL
  2. SCHILDEREN MET GOUACHE
  3. TEKENEN MET GRAFIET + INKT
Toon alle artikelen in deze categorie.

PAPIER EN KARTON

PAPIER EN KARTON


 

Aquapel, houtvrij, langzeef? PH, satineren, vergé? Kijk hieronder voor een kort, verklarend ABC van vaak gebruikte papiertermen!  

  • Wat zijn A-maten?
    • A0 = 84.1 x 118.9 cm
    • A1 = 59.4 x 84.1 cm
    • A2 = 42 x 59.4 cm
    • A3 = 29,7 x 42 cm
    • A4 = 21.0 x 29.7 cm
    • A5 = 14.8 x 21 cm
    • A6 = 10.5 x 14.8 cm
    • A7 = 7.4 x 10.5 cm
  • Aquapel synthetische, pH neutrale lijmsoort waarmee papier in de papierstof wordt verlijmd. Het bindt zich met de cellulose en maakt het papier minder absorberend en beschrijfbaar.
  • Calciumcarbonaat (CaCO3), mineraal dat het hoofdbestanddeel uitmaakt van rotsgesteenten als marmer, kalksteen of krijt. Calciumcarbonaat wordt aan papier toegevoegd als buffer ofwel alkalische reserve om de inwerking van zuren te neutraliseren.
  • Cellulose is de belangrijkste grondstof voor de productie van papier. Het is een organische stof, het hoofdbestanddeel van de wanden van plantencellen. Men onderscheidt de cellulose die uit katoenlinters wordt gewonnen en de cellulose die uit hout - voornamelijk naaldhout - wordt gewonnen. In het eerste geval spreekt men van lompenhoudend of katoenhoudend papier, in het tweede geval heeft men het over cellulosehoudend papier. Katoenvezels zijn lang, soepel en stevig en leveren een hoogwaardige kwaliteit papier. Andere grondstoffen voor cellulose zijn linnen (zie aldaar), loofhout, stro of grassoorten zoals espartogras (of alfagras). Elke soort verleent specifieke eigenschappen aan het papier. Zo is strocelstof niet erg sterk maar wel zeer doorschijnend en hard en daarom zeer geschikt om toe te voegen aan het vezelmengsel voor het aanmaken van aquarelpapier of calqueerpapier. Espartogras (afkomstig uit Spanje en Noord-Afrika) heeft een veerkrachtige vezel die geschikt is voor het vervaardigen van sterk opdikkend, goed zuigend papier.
  • Dosabiki lijm op basis van dierlijke lijm en aluin, maakt het papier minder zuigend zonder de kleur aan te tasten. Wordt gebruikt bij de vervaardiging van Japans papier.
  • Gampi deze heestersoort kenmerkt zich door zijn kleverige vezels (4 - 5 mm). De soort laat zich niet gemakkelijk verbouwen, is zeldzaam en daarom kostbaar. Dankzij de invoer in Japan uit de Filippijnen kan het Japanse papier op basis van gampi soms toch nog redelijk worden geprijsd.
  • Gebufferd papier bevat een hoeveelheid alkalisch materiaal, (de z.g. alkalische reserve, meestal calciumcarbonaat), dat het papier beschermt tegen de inwerking van zuren in de atmosfeer (luchtvervuiling) door deze te neutraliseren.
  • Handgeschept papier bij handgeschept papier wordt de papierpulp met behulp van een schepraam uit een vat geschept. Dit schepraam bestaat vanouds uit een houten raam op een zeef van metalen draden die op regelmatige afstand van elkaar worden bijeengehouden met kettingdraden. Deze lijnen zijn waarneembaar in het papier (verge). Wanneer er een merkteken van de papiermaker in het schepraam wordt ingevlochten, dan zal dit als watermerk in het papier zichtbaar zijn. Wanneer de metalen draden een zeer fijne structuur hebben, dan zal ook het papier effen van structuur zijn. De vakkundig geschepte vellen worden eerst tussen vilt gelegd en geperst om het overtollige vocht te verwijderen. Daarna worden ze aan de lucht gedroogd, of versneld in droogkamers of op verwarmde cilinders. Alle handelingen van het proces hebben hun invloed op de oppervlaktestructuur van het vel papier.
  • Hollander voordat er papier van kan worden gemaakt moeten de vezels die de grondstof van het papier vormen, worden voorbewerkt. Vroeger geschiedde dit door de vezels met stenen plat te slaan, tegenwoordig gebeurt dit in een zg. 'Hollander', een vat waarin de vezels in water worden platgeslagen, verkort, geschud en geweekt. Alle aspecten van dit proces zijn van invloed op het uiteindelijke aanzien van het papier.
  • Houthoudend papier is weliswaar goedkoop, maar omdat het niet ligninevrij is zal het snel vergelen en uiteindelijk vergaan. Het is dan ook alleen geschikt voor schetsen en studies die niet bewaard hoeven te worden.
  • Houtvrij papier 'Houtvrij' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine, de stof die verantwoordelijk is voor verkleuring en veroudering, uit het papier is verwijderd.
  • Interne lijming een belangrijk aspect bij het maken van papier is de lijming. Het lijmen van papier verandert de waterbestendigheid van dit papier: de vezels worden afgesloten voor vocht. Ongelijmde papiersoorten zijn dan ook sterk absorberend, (bijvoorbeeld blotting paper). De verlijming is bepalend voor het karakter van een papier, het ene aquarelpapier neemt bijvoorbeeld meer water op dan het andere. De keuze van het meest geschikte papier is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en werkwijzen. Er bestaan twee methodes van verlijming: interne lijming ('in de stof gelijmd') en oppervlaktelijming. Bij interne lijming wordt de lijmstof - vroeger vooral hars of gelatine, tegenwoordig vaak synthetische (zuurvrije) lijmsoorten -aan de natte pulp toegevoegd voordat het blad wordt gevormd. Deze lijming wordt met name toegepast bij drukpapier. Een combinatie van interne- en oppervlaktelijming is ook mogelijk. Zie ook bij oppervlaktelijming.
  • Kalanderen procédé waarbij papier een glad oppervlak verkrijgt door het tussen diverse staalwalsen en iets zachtere papierwalsen door te laten lopen. Het papier verkrijgt zijn gladde oppervlak door een combinatie van druk en wrijving, zie ook satineren.
  • Kozo Heestersoort, verwant aan de Moerbeiboom, die in overvloed in het wild groeit maar ook wordt gekweekt in Azi' en Zuid-Oost Azi'. De bast van de kozo levert lange vezels (15 - 20 mm) en vormt de grondstof voor meer dan 90% van al het Japanse papier.
  • Langzeef het op een langzeef produceren van papier is gericht op goedkope, uniforme bulkproductie. De cilinders draaien op veel hogere snelheid dan bij de rondzeefmachine en het gehele productieproces wordt computergestuurd. Het papier is niet zo zuiver en duurzaam als bij rondzeefproductie, alhoewel de kwaliteit van met name kunstenaarspapier is verbeterd. De zeer verdunde papierpulp wordt op een kunststofband gestort en zijwaarts geschud om de vezels gedeeltelijk te laten vervlechten, vervolgens onder een rol doorgevoerd die het papier egaliseert en eventueel van een watermerk voorziet. Het eerste vocht wordt afgezogen, daarna wordt het overtollige water er onder een cilinder uitgeperst. In de daaropvolgende droogsectie van de machine wordt het papier door contactdroging en warmte langs tal van cilinders machinaal gedroogd. In de volgende sectie wordt het papier onder geconditioneerde vochtigheid gekalanderd (gesatineerd) en tenslotte automatisch in vellen gesneden. Dergelijke machines lopen dag en nacht, vijf dagen per week en kunnen wel tot enige honderden meters papier per minuut produceren.
  • Lichtechtheid met optische bleekmiddelen ('optische witmakers') kan papier een zeer hoge witheid verkrijgen, maar dit effect is niet blijvend. Alleen een natuurlijke bleekprocedure van de celstof garandeert een duurzame witheid. Gekleurd papier is gevoelig voor verkleuring onder invloed van de inwerking van licht.
  • Lignine komt voornamelijk in houtachtige planten voor en vervalt zeer snel onder invloed van licht. Deze stof bindt zich niet, stoot water af en moet uit de vezels worden verwijderd vóór het papierproductieproces. Lignine is verantwoordelijk voor verkleuring en veroudering, 'houtvrij papier' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine uit de papierpulp is verwijderd. Krantenpapier of vergelijkbare goedkope papiersoorten van matige kwaliteit bevatten lignine en verkleuren en vervallen dan ook dramatisch snel onder invloed van licht.
  • Linnen is het textielproduct dat vervaardigd wordt uit vlas. De vezels zijn buisvormig en sterk, en het papier dat uit linnen wordt gemaakt is dan ook enorm sterk, voelt zacht en zijdeachtig aan en heeft het vermogen om snel vocht op te nemen zonder daarbij gevoelig te worden voor slijtage. Zowel vlas als linnen lompen worden als grondstof gebruikt bij de productie van papier.
  • Linters zijn (kortere) katoenvezels die niet worden gebruikt bij de textielproductie. De linters worden gewassen en gekookt en als vellen aangeleverd voor de vervaardiging van zowel hand- als op rondzeefgeproduceerd paper. Omdat de katoenvezel lang, soepel en stevig is, maakt het dit zeer geschikt voor toepassing in drukpapier dat een zware belasting moeten ondergaan, zoals op de ets- of lithopers.
  • Lompen deze term verwijst nog naar de katoenen lompen die vroeger als grondstof dienden voor het maken van papier. Echte lompen worden alleen nog in India gebruikt voor de fabricage van papier; voordat ze tot papier verwerkt kunnen worden moeten ze weer uit hun geweven structuur bevrijdt worden, een kostbaar en tijdrovend proces. Tegenwoordig wordt de term in het algemeen gebruikt voor katoenen linters, zie aldaar.
  • Looprichting bij de productie van papier op de lang- of rondzeef zullen de papiervezels in één bepaalde richting wijzen, de zogenaamde looprichting van het papier. Als gevolg hiervan heeft een vel papier bepaalde eigenschappen die met name bij drukwerk een rol kunnen spelen. Papier is gemakkelijker langs de looprichting te scheuren of te vouwen dan dwars op de looprichring, maar het is sterker en stijver dwars op de looprichting. Papier zal in de regel dwars op de looprichting door een drukpers moeten lopen. Alleen bij handgeschept papier is er géén sprake van een looprichting, door de schepbeweging worden de vezels willekeurig geordend; het papier blijft onder vele omstandigheden stabiel. Bij rondzeefproductie zullen de papiervezels méér vervlechten dan bij langzeefproductie. Bij de omschrijvingen van elk papier afzonderlijk wordt de looprichting als volgt aangegeven: Het onderstreepte formaat geeft de rolbreedte aan, hetgeen inhoud dat de looprichting hier haaks op staat.
  • Mitsumata de Mitsumataplant behoort tot dezelfde familie als de Gampi-plant, de peperbomen. Elke tak vertoont een drievoudige vertakking: Mitsu (drie) Mata (tak). De vezel is ca 4-5 mm lang. Het fijnvezelig papier dat eruit wordt verkregen is stevig, goed absorberend en met een fijne glanzende vezel. Het oppervlak is uitstekend geschikt voor het drukken van gedetailleerde prenten en etsen.
  • Neri Japans viskeus bindmiddel dat wordt gebruikt bij de aanmaak van washi vellen (Japans papier). Het wordt uit de gemalen en in water ondergedompelde wortels van de tororaoi getrokken.
  • Oppervlakte-lijming is een afzonderlijk nabewerkingsproces waarbij het gedroogde vel wordt ondergedompeld in een verwarmd gelatinebad, waardoor zich een film op het oppervlak van het vel vormt. Deze vorm van verlijming, (de Engelse term is tub sizing) wordt het meest toegepast bij aquarelpapier. Oppervlaktelijming wordt ook wel met lijm, caseïne of zetmeel gedaan. Zie ook onder Interne lijming.
  • Oppervlakte-structuur De traditionele benamingen om een oppervlaktestructuur van papier te beschrijven zijn als volgt: NL - Gesatineerd GB - Hot Pressed (H.P.) F - Grain Satiné I - Liscia of Grana Satinata Dit geeft aan dat het papier door een behandeling met zware, verhitte walsen of platen een gladde opperlaktestructuur heeft verkregen. NL - Fijngekornd GB - Cold Pressed/Not Hot Pressed (C.P./Not) F - Grain Fin I - Grana Fina Dit geeft aan dat het papier een enigszins ruw oppervlak heeft dat bereikt wordt door de vellen te persen tussen vilt, waardoor de viltstructuur op het papier wordt overgedragen. NL - Grofgekornd GB - Rough F - Grain Torchon I - Grana Grossa Dit omschrijft de ruwe oppervlaktestructuur van papier dat aan de lucht gedroogd is zonder bewerking of door een vilt met een grove structuur. De structuren van de diverse merken zijn uiteraard nooit hetzelfde en vormen een specialiteit van de producent.
  • Opspannen bij het opspannen van (aquarel)papier het vel aan beide zijden nat maken. Zwaar gelijmd papier ongeveer tien minuten in koud water leggen. Leg het papier vervolgens op de plank, neem het overtollige water op met een spons en breng het reeds bevochtigde papierplakband aan.
  • pH Het gebruik van zuivere cellulose zal de permanentie van papier bevorderen. Het zuur uit de houtpulp (lignine) en het gebruik van zuurhoudende verlijming zijn op termijn zeer destructief voor papier.Onder invloed van de zuurgraad breken de cellulosecellen af en wordt het papier geel en bros. In contact met ander papier kan het zuur vooral in vochtige atmosferische omstandigheden ook in het andere papier overslaan. In de tweede helft van de 19de eeuw ging men papier onder invloed van de vraag naar méér en goedkoop papier uit zuurhoudende houtpulp vervaardigen. Talloze boeken en publicaties uit deze periode verkeren nu in een alarmerende staat, zonder conserverende maatregelen zal het papier als stof uiteen vallen. Het moge duidelijk zijn dat de zuurgraad van een papiersoort tegenwoordig een belangrijk punt van overweging is. De zuurgraad van papier wordt uitgedrukt in pH (potentiel hydrogène) en geeft uitdrukking aan de concentratie van waterstofionen in een oplossing. De schaal loopt van 0,0 tot 14,0 en geeft respectievelijk een verloop van zuur naar alkalisch aan. Van pH 0,0 tot 6,5 is zuur, van pH 7,5 tot 14,0 is alkalisch en wordt 'zuurvrij' genoemd; pH 7 staat voor pH neutraal.
  • Pluk eigenschap van het papier waarbij papiervezels, met name tijdens het drukken van litho's door de sterke cohesie met de inkt overeind gaan staan en het papieroppervlak dus wordt stukgetrokken. (Engels: picking)
  • Prägen blinddruk of reliëfdruk, waarbij er zonder inkt een vorm in het papier wordt gedrukt. De voorstelling staat dan in relief in het papier. Voor deze techniek verdient het aanbeveling om voor een zware papiersoort te kiezen. (Engels: embossing, Duits: Prägedruck).
  • Relatieve vochtigheid papier is gevoelig voor de inwerking van vocht. Een relatieve vochtigheid van 40 tot 55% is gunstig. Bij een te hoge relatieve vochtigheid neemt papier teveel vocht op met als gevolg dat de vellen gaan golven en plooien. Er kunnen schimmel- en vochtplekken ontstaan, en inkt of verf kan uitlopen. Laat een pak papier voor gebruik enige uren gesloten in het atelier liggen, zodat het zich kan aanpassen aan de plaatselijke luchtvochtigheid, (acclimatiseren).
  • Riem traditionele eenheid voor papier, vroeger 472 vel, tegenwoordig staat een riem voor 500 vel.
  • Rondzeef papierproductieproces waarbij de papierpulp op een cilinder - de rondzeef - uit het vat wordt opgenomen. Het is een veel langzamer proces dan de langzeefproductie en de vezels kunnen daardoor beter met elkaar vervlechten. Bij het rondzeefproces lijkt het eindproduct het meest op handgeschept papier, al heeft rondzeefpapier een looprichting hetgeen bij handgeschept papier niet het geval is. Om bij de vellen papier die van de rondzeef komen de vier schepranden na te bootsen zoals bij handgeschept papier, kunnen op de zeef zogenaamde waterlijnen worden aangebracht, een katoenen draad die een verdunning in het papier veroorzaakt. Langs deze lijn worden alle vellen stuk voor stuk van de rol gescheurd en gecontroleerd op kwaliteit. Dit is nog steeds handwerk. Een vel krijgt zodoende twee schepranden en twee scheurranden. De vellen papier van groot formaat, die de omvang van een cilinder te boven gaan, kunnen niet van elkaar worden gescheiden door een waterlijn, maar moeten gesneden worden.
  • Satineren geeft papier een gladde oppervlaktestructuur door middel van (verhitte) walsen of kalandering. Zie ook onder 'oppervlaktestructuur'.
  • Tub Sizing is de Engelse term voor oppervlaktelijming van papier. Zie onder oppervlaktelijming.
  • Velijn het papieroppervlak heeft een natuurlijke, onregelmatige structuur. Velijn kan de tegenhanger worden genoemd van gevergeerd. Dit effect kan op de rondzeef worden bereikt door het geschepte papier met een velijnzeef te egaliseren.
  • Vergé, gevergeerd bij het traditionele handgeschepte papier zal het papier iets dunner zijn op de plaatsen waar de draden van het schepraam lopen. Als gevolg hiervan krijgt het papier een gelijkmatig geribbelde structuur. Dit effect kan ook op een rondzeef worden bereikt. Vergé kan het tegenovergestelde effect van velijn worden genoemd.
  • Verouderings-bestendigheid of permanentie staat voor de mate waarin een papiersoort bestand is tegen verval onder invloed van de inwerking van licht. Zowel de duur van de lichtinwerking als de lichtintensiteit zijn van invloed. Licht (met name ultraviolette straling) brengt veranderingen teweeg in de papierstructuur die zich uit in verkleuring en het bros worden van het papier. Inkten, aquarelverf en gekleurd papier zijn eveneens gevoelig voor verandering en verbleking onder invloed van licht. Met name lignine, een stof die in hout voorkomt, zal snel vervallen en bruin worden onder invloed van licht. Om de levensduur van papier te bevorderen is het dus zaak om deze stof uit de papierpulp te verwijderen. Ook de inwerking van bijvoorbeeld een zuurhoudende lijming van het papier of van luchtverontreiniging doen papier vervallen en verkleuren. Dergelijke schade is onomkeerbaar. Door het papier te bufferen kan de inwerking van zuur worden geneutraliseerd en (vroegtijdige) verkleuring worden voorkomen.
  • Vouwen en kreukels Japans- of Thai papier wordt vaak gevouwen verpakt. De vouwen en soms ook kreukels kunnen weer worden verwijderd door ze met een niet te warme strijkbout glad te strijken.
  • Washi in de 19de eeuw werd de term 'washi' geïntroduceerd, hetgeen 'Japans (wa) papier (shi)' betekent. De term diende om het papier te onderscheiden van andere papiersoorten.
  • Zuurvrij zie bij 'pH'.