Home

Categorieën

Filter
Prijs
Hoofdkleur
  1. ZWART
  2. BRUIN
  3. KOPER
  4. ORANJE
  5. WIT
  6. GOUD
  7. GEEL
  8. GROEN
  9. GRIJS
  10. ZILVER
  11. BLAUW
  12. ROSE
Specifieke kleur
  1. ZWART
  2. ZWART
  3. ZWART
  4. ZWART
  5. ZWART
  6. BLACK
  7. ZWART
  8. BRICK RED
  9. ANTRACIET
  10. BLACK WALNUT
  11. BURGUNDY
  12. PYRO BROWN
  13. ORIENTAL RED
  14. DARK BROWN
  15. SUNSET CLAY
  16. DONKERROOD
  17. STEENROOD
  18. LILA-VIOLET
  19. BRUIN/ROOD
  20. BRUIN
  21. OCHRE
  22. BRUIN
  23. LICHTBRUIN
  24. STEENROOD
  25. ORANJE FLUOR
  26. ROSE
  27. GRIJS
  28. KOPER
  29. BISQUE
  30. BRUIN
  31. ORANJE
  32. ORANGE
  33. GRIJS
  34. MUIS-GRIJS
  35. ENGLISH ROSE
  36. MEDIUM BROWN
  37. SAND
  38. SADDLE TAN
  39. ANTIEK GOUD
  40. DONKERGRIJS
  41. CARAMEL BRUIN
  42. OYSTER
  43. REEBRUIN
  44. OLD GREY
  45. GRIJSBRUIN
  46. MAUVE-ROSE
  47. MARMERGRIJS
  48. LICHTBRUIN
  49. GOUD
  50. ROSÉ
  51. CRÈME
  52. LICHTGRIJS
  53. CRÈME
  54. CRÈME
  55. CREAM
  56. GEEL
  57. WHITE
  58. CRÈME
  59. NATURWEISS
  60. ROSE
  61. GEBROKEN WIT
  62. WIT
  63. ROSE
  64. ROSE
  65. ROSE
  66. NATUREL
  67. WHITE
  68. WHITE
  69. CRÈME
  70. WHITE
  71. WIT
  72. WARMWIT
  73. NATUREL
  74. WIT
  75. WARMWIT
  76. GETINT WIT
  77. FEL WIT
  78. NATUREL
  79. WIT
  80. NATUURWIT
  81. WHITE
  82. NATUURWIT
  83. WARMWIT
  84. STRALEND WIT
  85. WIT
  86. NATUREL
  87. GEEL
  88. WIT
  89. WIT
  90. IVOOR
  91. LICHTGEEL
  92. IVORY
  93. ANTIEK
  94. VERGÉ WIT
  95. LIGHT JONQUIL
  96. GEEL FLUOR
  97. GRIJSWIT
  98. GEELBRUIN
  99. GEEL
  100. KORENGEEL
  101. COOL GRAY
  102. KORENGEEL
  103. GREEN APPLE
  104. MIDDENGRIJS
  105. PEARL
  106. CANARY
  107. LICHTGROEN
  108. GROEN
  109. SAP GREEN
  110. MOSGROEN
  111. DARK ASH
  112. BLACK WATCH
  113. DONKERGROEN
  114. DONKERBLAUW
  115. IVY
  116. IVY GREEN
  117. KELLY GREEN
  118. ART DECO GREEN
  119. SHEER BLUE
  120. MARINEBLAUW
  121. SAGE
  122. LICHTGROEN
  123. GROEN
  124. DARK BLUE
  125. BLAUW
  126. DARK GREY
  127. AZUR
  128. STAALBLAUW
  129. ROYAL BLUE
  130. LICHTBLAUW
  131. PETROL
  132. BLUE
  133. HARBOR GRAY
  134. LIGHT BLUE
  135. STEEL GREY
  136. TURQUOISE
  137. COOL GREY
  138. CORNFLOWER
  139. SAFFIERBLAUW
  140. ZILVER
  141. SKY BLUE
  142. BLAUWGRIJS
  143. LICHTBLAUW
  144. WIT
  145. INDIGO
  146. BLAUW
  147. ZWART
  148. ZWART
  149. ZWART
  150. LAS CRUCES PURPLE
  151. FRENCH LILAC
  152. ROSE
  153. MOONSTONE
  154. PAARS
  155. GREY VIOLET
  156. RED
  157. ROOD
  158. CERISE FLUOR
  159. AUBURN
  160. CLARET
  161. RED
  162. ROOD
  163. DONKERBRUIN
NR
  1. 47
  2. 70
  3. 213
  4. 221
  5. 224
  6. 238
  7. 255
  8. 401
  9. 402
  10. 413
  11. 461
  12. 463
  13. 464
  14. 465
  15. 467
  16. 468
  17. 469
  18. 470
  19. 471
  20. 472
  21. 473
  22. 479
  23. 480
  24. 481
  25. 482
  26. 483
  27. 484
  28. 485
  29. 486
  30. 487
  31. 489
  32. 490
  33. 491
  34. 492
  35. 493
  36. 494
  37. 495
  38. 496
  39. 497
  40. 498
  41. 561
  42. 563
  43. 564
  44. 565
  45. 573
  46. 579
  47. 582
  48. 583
  49. 593
  50. 602
  51. 662
  52. 822
  53. 900
  54. 909
  55. 919
  56. 976
  57. 983
  58. 985
  59. 990
  60. 993
  61. 995
  62. 1009
  63. 1014
  64. 1015
  65. 1016
  66. 1033
  67. 1039
  68. 1041
  69. 1048
  70. 1076
  71. 3328
  72. 3333
  73. 3349
  74. 3358
  75. 3360
  76. 3364
  77. 3368
  78. 3369
  79. 3370
  80. 7314
  81. 7317
  82. 9413
  83. 9751
  84. 57608-06
  85. 57608-22
  86. 57608-26
  87. 57608-30
  88. 57608-36
  89. 57608-41
  90. 57608-58
  91. 57608-65
  92. 57608-67
  93. 57609-06
  94. 57609-08
  95. 57609-10
  96. 57609-13
  97. 57615-01
  98. 57615-02
  99. 57615-13
  100. 57615-15
  101. 57615-17
  102. 57615-27
  103. 57615-28
  104. 57615-30
  105. 66413
  106. 100100
  107. 100101
  108. 100102
  109. 100103
  110. 100104
  111. 100107
  112. 100108
  113. 100110
  114. 100112
  115. 100114
  116. 100117
  117. 100118
  118. 103300
  119. 103302
  120. 103303
  121. 103304
  122. 103305
  123. 103306
  124. 103307
  125. 103308
  126. 103309
  127. 103310
  128. 103311
  129. 103312
  130. 103313
  131. 103314
  132. 103315
  133. 103316
  134. 103317
  135. 103318
  136. 103319
  137. 103320
  138. 103321
  139. M10
  140. M12
LOOPRICHTING
  1. B
  2. L
HOOGTE
  1. 18 CM
  2. 29 CM
  3. 34 CM
  4. 40 MM
  5. 45 CM
VERPAKKING
  1. BLIK
  2. BLOK
  3. BLOK MET RINGBAND
  4. DOOS
  5. GEBONDEN SCHETSBOEK
  6. LOS
  7. LOS, NIET VIA WEBWINKEL
  8. PAK
  9. PLASTIC REISTAS
  10. ROL
  11. SCHETSBOEK
  12. SCHETSBOEK MET SLAPPE KAFT
  13. VEL
PRODUCT
  1. AQUARELPAPIER
  2. BLOKS/ROLLEN & SKETCHBOOK
  3. CALQUEERPAPIER
  4. CHINEES PAPIER
  5. DIVERS PAPIER & KARTON
  6. DRUKPAPIER
  7. FILTREER / DROOGKARTON
  8. FOAMBOARD
  9. FOAMBOARDHANGER
  10. JAPANS PAPIER
  11. KARTON
  12. KUNSTSTOF PAPIER
  13. MARKERPAPIER
  14. MULBERRY PAPIER
  15. MULTIPAPIER
  16. OOSTERS/HANDG & GEKL. PAP
  17. OVERIG PAPIER
  18. PASS-PARTOUTKARTON
  19. PASSE-PARTOUTKARTON
  20. PASSEPART./MUSEUM KARTON
  21. PASTEL- / TEKENPAPIER
  22. SCHETS- / TEKENPAPIER
  23. SCHETSPAPIER
  24. SCHILDERPAPIER
  25. TEKEN- / BARRIÈREPAPIER
  26. TEKEN- / DRUKPAPIER
  27. TEKEN- / SCHETSPAPIER
  28. TEKEN- / SCHILDER- / DRUKPAPIER
  29. TEKEN - / SCHILDERPAPIER
  30. TEKEN-/ SCHILDERPAPIER
  31. TEKEN- / SCHILDERPAPIER
  32. TEKENPAPIER
  33. THAIS PAPIER
  34. TRANSFERPAPIER
  35. ZEEFDRUKKARTON
TYPERING
  1. ACHTERTIK
  2. ACRYLIC PAINT BOARD
  3. ALL BLACK
  4. ARCHES 88
  5. BFK RIVES
  6. BLACK CARD BOOK
  7. CALQUEERBLOK
  8. CONSERVATION BOARD
  9. CP/NOT
  10. FIGUERAS
  11. FIJNE KORREL
  12. GEBLEEKT
  13. GEKLEURD
  14. GEKLEURD / VERGÉ
  15. GF
  16. GF / GS
  17. GG
  18. GLANZEND
  19. GOOD
  20. GRAIN FIN
  21. GRAPHITE
  22. GRIJS + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  23. GS
  24. GT
  25. HANDGESCHEPT
  26. HP
  27. INGRES PASTELBLOK
  28. KARTON
  29. LS
  30. MARKER PAD
  31. MAT
  32. MATT
  33. MET ZELFKLEVENDE STRIP
  34. MOULD-MADE (ECHT-BUTTEN) WATERCOLOUR BLOCK HAAN
  35. MUSEUMKARTON
  36. OIL AND ACRYLIC PAINT BOARD
  37. PASSE-PARTOUTKARTON
  38. PLETBORD
  39. POLYPROPYLEEN
  40. RAU
  41. RINGBAND
  42. ROUGH
  43. SATIN
  44. SCHETSBLOK
  45. SCHETSBOEK
  46. SILICONEPAPIER
  47. SKETCHBOOK
  48. SMOOTH
  49. SPINNEWEBPAPIER
  50. TOILE DE LIN
  51. TOILE DE LIN / GF
  52. TOILE DE LIN / GRAIN FIN
  53. TWEEZIJDIG BEPLAKT
  54. TWEEZIJDIG GEKLEURD
  55. WATERCOLOUR BLOCK BRITANNIA
  56. WATERCOLOUR BLOCK BRTIANNIA
  57. WATERCOLOUR POSTCARDS IN BLIK
  58. WHITE
  59. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN
  60. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN ZELFKLEVEND
  61. YELLOW
  62. ZONDER ZELFKLEVENDE STRIP
  63. ZWART + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  64. ZWART + WIT DEKBLAD / ZWARTE KERN
  65. ZWARTE DEKBLADEN / ZWARTE KERN
  66. ZWARTE KERN
VORM
  1. A3
  2. A3 LANDSCHAP
  3. A3 PORTRET
  4. A4
  5. A4 LANDSCHAP
  6. A4 PORTRET
  7. A5
  8. A5 LANDSCHAP
  9. A5 PORTRET
  10. A6 LANDSCHAP
  11. A6 PORTRET
  12. LANDSCHAP
  13. PORTRET
  14. VIERKANT
INHOUD
  1. 1
  2. 1 PLAAT
  3. 1 ROL
  4. 1 STUK
  5. 1 VEL
  6. 5 VEL
  7. 10
  8. 10 PLATEN
  9. 10 VEL
  10. 12 VEL
  11. 20
  12. 20 PLATEN
  13. 20 POSTKAARTEN
  14. 20 VEL
  15. 25
  16. 25 PLATEN
  17. 25 VEL
  18. 30 POSTCARDS
  19. 32
  20. 32 VEL
  21. 40 VEL
  22. 46 VEL
  23. 46 VEL = 92 PAGINA'S
  24. 48 VEL
  25. 50
  26. 50 VEL
  27. 54 VEL
  28. 60 VEL
  29. 62 VEL
  30. 64 VEL
  31. 66 VEL
  32. 70 VEL
  33. 72 VEL
  34. 75 VEL
  35. 95 VEL
  36. 100
  37. 100 STUK
  38. 100 VEL
  39. 125 VEL
  40. 200 VEL
  41. 250 VEL
  42. 500
  43. 500 VEL
FABRIKANT
  1. ARCHES
  2. ARJO WIGGINS
  3. BARTH / LARSON JUHL
  4. CANSON
  5. CRESCENT
  6. EURO
  7. FABRIANO
  8. HAHNEMUEHLE
  9. HAHNEMÜHLE
  10. HELVETEX
  11. MOLOTOW
  12. MOORMAN
  13. PETER VAN GINKEL
  14. REISACO
  15. RISING
  16. SARAL
  17. SEAWHITE
  18. ST. CUTHBERTS` MILL
  19. ST CUTHBERTS` MILL
  20. VAN GELDER
  21. ZERKALL
GRAMSGEWICHT/M²
  1. 10
  2. 17
  3. 22
  4. 30
  5. 35
  6. 36
  7. 39
  8. 40
  9. 50
  10. 55
  11. 70
  12. 75
  13. 80
  14. 85
  15. 90
  16. 92
  17. 100
  18. 120
  19. 125
  20. 130
  21. 134
  22. 135
  23. 140
  24. 150
  25. 160
  26. 185
  27. 190
  28. 200
  29. 220
  30. 225
  31. 230
  32. 240
  33. 250
  34. 255
  35. 256
  36. 265
  37. 270
  38. 275
  39. 280
  40. 285
  41. 290
  42. 300
  43. 315
  44. 340
  45. 350
  46. 356
  47. 380
  48. 400
  49. 425
  50. 450
  51. 475
  52. 638
  53. 640
  54. 680
  55. 715
  56. 770
  57. 800
  58. 900
  59. 960
  60. 1015
  61. 1200
  62. 1260
  63. 1370
  64. 1470
  65. 1785
  66. 1845
  1. A3
  2. A4
AFMETINGEN
  1. 0.30 x 15 M
  2. 0.33 x 20 M
  3. 0.38 x 15 M
  4. 0.46 x 15 M
  5. 0.64 x 20 M
  6. 0.75 x 20 M
  7. 0.76 x 50 M
  8. 0.97 x 10 M
  9. 1.06 x 9 M
  10. 1.06 x 91 M
  11. 1.13 x 9.15 M
  12. 1.25 x 10 M
  13. 1.32 x 18.30 M
  14. 1.40 x 10 M
  15. 1.50 x 10 M
  16. 1.52 x 10 M
  17. 2.40 x 50 M
  18. 5 M x 148 CM
  19. 9 x 14 CM
  20. 10 x 1.25 M
  21. 10 x 15 CM
  22. 10.50 x 14.80 CM
  23. 11 x 15 CM
  24. 12 x 18 CM
  25. 13.50 x 21 CM
  26. 14 x 14 CM
  27. 14.80 x 21 CM
  28. 15 x 15 CM
  29. 15.30 x 25 CM
  30. 17 x 24 CM
  31. 18 x 24 CM
  32. 19 x 25 CM
  33. 19.50 x 19.50 CM
  34. 21 x 21 CM
  35. 21 x 29 CM
  36. 21 x 29.70 CM
  37. 21 x 30 CM
  38. 23 x 30.50 CM
  39. 23 x 31 CM
  40. 24 x 24 CM
  41. 24 x 30 CM
  42. 24 x 32 CM
  43. 24 x 33 CM
  44. 25 x 25 CM
  45. 29 x 29 CM
  46. 29.70 x 21 x 0.50 CM
  47. 29.70 x 42 CM
  48. 30 x 30 CM
  49. 30 x 40 CM
  50. 30 x 42 CM
  51. 30.50 x 45.50 CM
  52. 30.50 x 366 CM
  53. 31 x 41 CM
  54. 31 x 47 CM
  55. 32 x 24 CM
  56. 32 x 41 CM
  57. 32 x 43 CM
  58. 32 x 45 CM
  59. 34 x 48 CM
  60. 36 x 48 CM
  61. 36 x 51 CM
  62. 37 x 46 CM
  63. 38 x 46 CM
  64. 40 x 30 CM
  65. 42 x 29.70 x 0.50 CM
  66. 42 x 56 CM
  67. 42 x 60 CM
  68. 43 x 61 CM
  69. 45 x 60 CM
  70. 46 x 68 CM
  71. 48 x 36 CM
  72. 48 x 62.50 CM
  73. 48 x 64 CM
  74. 48 x 68 CM
  75. 48 x 94 CM
  76. 50 x 64 CM
  77. 50 x 65 CM
  78. 50 x 68 CM
  79. 50 x 70 CM
  80. 50 x 70 x 0.30 CM
  81. 50 x 70 x 0.50 CM
  82. 50 x 75 CM
  83. 55 x 75 CM
  84. 56 x 76 CM
  85. 56 x 78 CM
  86. 57 x 78 CM
  87. 60 x 80 CM
  88. 60 x 100 CM
  89. 63 x 90 CM
  90. 63 x 96 CM
  91. 64 x 96 CM
  92. 64 x 97 CM
  93. 65 x 97 CM
  94. 65 x 100 CM
  95. 66 x 96 CM
  96. 66 x 101 CM
  97. 68 x 108 CM
  98. 70 CM x 100 CM x 0.30 MM
  99. 70 CM x 100 CM x 0.40 MM
  100. 70 CM x 100 CM x 0.60 MM
  101. 70 CM x 100 CM x 0.80 MM
  102. 70 CM x 100 CM x 1.20 MM
  103. 70 CM x 100 CM x 1.70 MM
  104. 70 CM x 102 CM x 1.80 MM
  105. 70 CM x 102 CM x 2.50 MM
  106. 70 x 100 CM
  107. 71 CM x 101 CM x 1.10 MM
  108. 75 CM x 100 CM x 0.50 MM
  109. 75 CM x 100 CM x 1 MM
  110. 75 CM x 100 CM x 1.30 MM
  111. 75 CM x 100 CM x 1.50 MM
  112. 75 CM x 100 CM x 2 MM
  113. 75 CM x 105 CM x 1 MM
  114. 75 CM x 105 CM x 1.50 MM
  115. 75 CM x 105 CM x 2 MM
  116. 75 x 100 CM
  117. 75 x 105 CM
  118. 75 x 108 CM
  119. 75 x 110 CM
  120. 76 x 108 CM
  121. 76 x 111 CM
  122. 76 x 112 CM
  123. 78 x 106 CM
  124. 78 x 114 CM
  125. 80 CM x 110 CM x 0.80 MM
  126. 80 CM x 110 CM x 1.10 MM
  127. 80 CM x 110 CM x 1.50 MM
  128. 80 CM x 110 CM x 2.25 MM
  129. 80 CM x 120 CM x 1.50 MM
  130. 80 x 110 CM
  131. 80 x 120 CM
  132. 81 CM x 102 CM x 1.40 MM
  133. 81 CM x 111 CM x 1.10 MM
  134. 81 CM x 111 CM x 1.60 MM
  135. 81.30 CM x 101.60 CM x 1.70 MM
  136. 82 CM x 112 CM x 1.70 MM
  137. 82 x 112 x 0.17 CM
  138. 84 x 104 CM
  139. 84.10 x 118.80 CM
  140. 90 CM x 115 CM x 1.30 MM
  141. 100 CM x 120 CM x 1.50 MM
  142. 100 CM x 120 CM x 2.25 MM
  143. 100 CM x 120 CM x 3 MM
  144. 100 CM x 130 CM x 1.50 MM
  145. 100 CM x 150 CM x 1.50 MM
  146. 100 x 70 x 0.30 CM
  147. 100 x 70 x 0.50 CM
  148. 100 x 140 CM
  149. 100 x 145 CM
  150. 101 CM x 150 CM x 1.60 MM
  151. 101 CM x 152 CM x 1.50 MM
  152. 101 x 150 x 1.60 CM
  153. 101 x 152 CM
  154. 102 CM x 81 CM x 1.40 MM
  155. 102 CM x 122 CM x 2 MM
  156. 106.70 CM x 9.14 M
  157. 106.70 CM x 91 M
  158. 120 x 80 CM
  159. 120 x 160 CM
  160. 122 x 162 CM
  161. 140 x 100 x 0.50 CM
  162. 148 x 210 MM
  163. 297 x 210 MM
SOORT
  1. 120914
  2. 120915
  3. 120916
  4. 120918
  5. 120921
  6. 120922
  7. 120961
  8. 120986
  9. ALLEGRETTO AQUARELL 140998
  10. AQUARELLE
  11. ARTISTICO
  12. ATSUKUCHI
  13. BAMBOO MIXED MEDIA
  14. BAMBOO PAPIER
  15. BOCKINGFORD
  16. BUGRA ECHT-BÜTTEN
  17. CALQUE
  18. COLOURWELL
  19. CONSERVABARTH
  20. DESIGNO 5 (= CLASSICO 5)
  21. DISEGNO 5 (= CLASSICO 5)
  22. ECHT-BÜTTEN
  23. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102251
  24. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102256
  25. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627082
  26. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627090
  27. ECO
  28. ESKABLACK
  29. ESKAPRINT
  30. ETSPAPIER 602
  31. ETSPAPIER 662
  32. ETSPAPIER 7314
  33. ETSPAPIER 7317
  34. ETSPAPIER 105721
  35. ETSPAPIER 105729
  36. ETSPAPIER 105734
  37. ETSPAPIER105735
  38. ETSPAPIER 105738
  39. ETSPAPIER 105745
  40. ETSPAPIER 105755
  41. F-GOLFKARTON
  42. FIGUERAS
  43. FLUORKARTON
  44. FOAMBOARD
  45. FRAMEBOARD
  46. GESATINEERD
  47. GIANT
  48. GRIJSBORD
  49. GRIJSKARTON
  50. HOUTBORD
  51. INGRES ECHT-BÜTTEN
  52. KALLIGRAFEERPAPIER
  53. KOZOLINE
  54. KRAFTLINER
  55. LANA COLOURS
  56. LANAVANGUARD
  57. LAVIS FIDÉLIS / EN-TOUS-CAS
  58. LAYOUTBLOCK 10625040
  59. LAYOUTBLOCK 10625060
  60. LITHOPAPIER 602
  61. LITHOPAPIER 662
  62. MARKER PAD
  63. MARMER
  64. MATT (GRAIN FIN)
  65. MIKROGOLFKARTON
  66. MIRRIBRUSHED ALUMINIUM
  67. MIRRICARD
  68. MISUMI KOZO
  69. MONTVAL
  70. MONTVAL AQUARELLE
  71. MOULIN DU GUÉ
  72. MOULIN DU ROY
  73. MULBERRY PAPIER
  74. MULTIPAPIER
  75. NATRONKRAFT
  76. NEWSPRINT / COURANTDRUK
  77. OMSLAGPAPIER
  78. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHBOOK
  79. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHPAD
  80. PASSE-PARTOUTKARTON 221
  81. PASSE-PARTOUTKARTON 224
  82. PASSE-PARTOUTKARTON 238
  83. PASSE-PARTOUTKARTON 255
  84. PASSE-PARTOUTKARTON 401
  85. PASSE-PARTOUTKARTON 402
  86. PASSE-PARTOUTKARTON 413
  87. PASSE-PARTOUTKARTON 822
  88. PASSE-PARTOUTKARTON 6413
  89. PASSE-PARTOUTKARTON 9413
  90. PASSE-PARTOUTKARTON 9751
  91. PASSE-PARTOUTKARTON 66413
  92. PERGAMIJNPAPIER
  93. PITTURA
  94. PLETBORD
  95. PRESENTATIESTANDAARD
  96. PRESENTATTIESTANDAARD
  97. PRESSPAN
  98. PRIMO
  99. PROJECT
  100. RAU (TORCHON)
  101. REPTIEL
  102. ROMANDRUK
  103. ROSASPINA
  104. SAUNDERS WATERFORD
  105. SCANBULK
  106. SCHETSPAPIER
  107. SIMILI JAPON
  108. SKETCHBOOK TRADITIONAL
  109. SKETCH DIARY
  110. SKETCH POSTCARD PAD
  111. SOMERSET
  112. STARTER
  113. SUPERGIANT
  114. TAIZAN
  115. TEKENPAPIER
  116. TENGUJO
  117. TENGUJO KASHMIR
  118. THAI PAPIER
  119. TRACING PAPER
  120. TRANSFER PAPER
  121. TRANSPARANT TEKENPAPIER
  122. TRAVEL JOURNAL
  123. VELIN BFK RIVES
  124. VELIN D' ARCHES
  125. VELIN JOHANNOT
  126. WATERCOLOUR
  127. WENZHOU
  128. YOU GAMPI
  129. ZIJDEVLOEI
GESCHIKT VOOR
  1. A2 FORMAAT
  2. A3 FORMAAT
  3. A4 FORMAAT
  4. A5 FORMAAT
  5. OPHANGEN VAN LICHTE FOAMBOARDPLATEN
  6. OPHANGEN VAN LICHTE FOAMBOARDPLATEN
TOEPASSING
  1. SCHILDEREN MET ACRYL
  2. SCHILDEREN MET GOUACHE
  3. TEKENEN MET GRAFIET + INKT
toon alle producten

PAPIER EN KARTON

PAPIER EN KARTON


 

Aquapel, houtvrij, langzeef? PH, satineren, vergé? Kijk hier voor een kort, verklarend ABC van vaak gebruikte papiertermen!

  • Aquapel synthetische, pH neutrale lijmsoort waarmee papier in de papierstof wordt verlijmd. Het bindt zich met de cellulose en maakt het papier minder absorberend en beschrijfbaar.
  • Calciumcarbonaat (CaCO3), mineraal dat het hoofdbestanddeel uitmaakt van rotsgesteenten als marmer, kalksteen of krijt. Calciumcarbonaat wordt aan papier toegevoegd als buffer ofwel alkalische reserve om de inwerking van zuren te neutraliseren.
  • Cellulose is de belangrijkste grondstof voor de productie van papier. Het is een organische stof, het hoofdbestanddeel van de wanden van plantencellen. Men onderscheidt de cellulose die uit katoenlinters wordt gewonnen en de cellulose die uit hout - voornamelijk naaldhout - wordt gewonnen. In het eerste geval spreekt men van lompenhoudend of katoenhoudend papier, in het tweede geval heeft men het over cellulosehoudend papier. Katoenvezels zijn lang, soepel en stevig en leveren een hoogwaardige kwaliteit papier. Andere grondstoffen voor cellulose zijn linnen (zie aldaar), loofhout, stro of grassoorten zoals espartogras (of alfagras). Elke soort verleent specifieke eigenschappen aan het papier. Zo is strocelstof niet erg sterk maar wel zeer doorschijnend en hard en daarom zeer geschikt om toe te voegen aan het vezelmengsel voor het aanmaken van aquarelpapier of calqueerpapier. Espartogras (afkomstig uit Spanje en Noord-Afrika) heeft een veerkrachtige vezel die geschikt is voor het vervaardigen van sterk opdikkend, goed zuigend papier.
  • Dosabiki lijm op basis van dierlijke lijm en aluin, maakt het papier minder zuigend zonder de kleur aan te tasten. Wordt gebruikt bij de vervaardiging van Japans papier.
  • Gampi deze heestersoort kenmerkt zich door zijn kleverige vezels (4 - 5 mm). De soort laat zich niet gemakkelijk verbouwen, is zeldzaam en daarom kostbaar. Dankzij de invoer in Japan uit de Filippijnen kan het Japanse papier op basis van gampi soms toch nog redelijk worden geprijsd.
  • Gebufferd papier bevat een hoeveelheid alkalisch materiaal, (de z.g. alkalische reserve, meestal calciumcarbonaat), dat het papier beschermt tegen de inwerking van zuren in de atmosfeer (luchtvervuiling) door deze te neutraliseren.
  • Handgeschept papier bij handgeschept papier wordt de papierpulp met behulp van een schepraam uit een vat geschept. Dit schepraam bestaat vanouds uit een houten raam op een zeef van metalen draden die op regelmatige afstand van elkaar worden bijeengehouden met kettingdraden. Deze lijnen zijn waarneembaar in het papier (verge). Wanneer er een merkteken van de papiermaker in het schepraam wordt ingevlochten, dan zal dit als watermerk in het papier zichtbaar zijn. Wanneer de metalen draden een zeer fijne structuur hebben, dan zal ook het papier effen van structuur zijn. De vakkundig geschepte vellen worden eerst tussen vilt gelegd en geperst om het overtollige vocht te verwijderen. Daarna worden ze aan de lucht gedroogd, of versneld in droogkamers of op verwarmde cilinders. Alle handelingen van het proces hebben hun invloed op de oppervlaktestructuur van het vel papier.
  • Hollander voordat er papier van kan worden gemaakt moeten de vezels die de grondstof van het papier vormen, worden voorbewerkt. Vroeger geschiedde dit door de vezels met stenen plat te slaan, tegenwoordig gebeurt dit in een zg. 'Hollander', een vat waarin de vezels in water worden platgeslagen, verkort, geschud en geweekt. Alle aspecten van dit proces zijn van invloed op het uiteindelijke aanzien van het papier.
  • Houthoudend papier is weliswaar goedkoop, maar omdat het niet ligninevrij is zal het snel vergelen en uiteindelijk vergaan. Het is dan ook alleen geschikt voor schetsen en studies die niet bewaard hoeven te worden.
  • Houtvrij papier 'Houtvrij' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine, de stof die verantwoordelijk is voor verkleuring en veroudering, uit het papier is verwijderd.
  • Interne lijming een belangrijk aspect bij het maken van papier is de lijming. Het lijmen van papier verandert de waterbestendigheid van dit papier: de vezels worden afgesloten voor vocht. Ongelijmde papiersoorten zijn dan ook sterk absorberend, (bijvoorbeeld blotting paper). De verlijming is bepalend voor het karakter van een papier, het ene aquarelpapier neemt bijvoorbeeld meer water op dan het andere. De keuze van het meest geschikte papier is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en werkwijzen. Er bestaan twee methodes van verlijming: interne lijming ('in de stof gelijmd') en oppervlaktelijming. Bij interne lijming wordt de lijmstof - vroeger vooral hars of gelatine, tegenwoordig vaak synthetische (zuurvrije) lijmsoorten -aan de natte pulp toegevoegd voordat het blad wordt gevormd. Deze lijming wordt met name toegepast bij drukpapier. Een combinatie van interne- en oppervlaktelijming is ook mogelijk. Zie ook bij oppervlaktelijming.
  • Kalanderen procédé waarbij papier een glad oppervlak verkrijgt door het tussen diverse staalwalsen en iets zachtere papierwalsen door te laten lopen. Het papier verkrijgt zijn gladde oppervlak door een combinatie van druk en wrijving, zie ook satineren.
  • Kozo Heestersoort, verwant aan de Moerbeiboom, die in overvloed in het wild groeit maar ook wordt gekweekt in Azi' en Zuid-Oost Azi'. De bast van de kozo levert lange vezels (15 - 20 mm) en vormt de grondstof voor meer dan 90% van al het Japanse papier.
  • Langzeef het op een langzeef produceren van papier is gericht op goedkope, uniforme bulkproductie. De cilinders draaien op veel hogere snelheid dan bij de rondzeefmachine en het gehele productieproces wordt computergestuurd. Het papier is niet zo zuiver en duurzaam als bij rondzeefproductie, alhoewel de kwaliteit van met name kunstenaarspapier is verbeterd. De zeer verdunde papierpulp wordt op een kunststofband gestort en zijwaarts geschud om de vezels gedeeltelijk te laten vervlechten, vervolgens onder een rol doorgevoerd die het papier egaliseert en eventueel van een watermerk voorziet. Het eerste vocht wordt afgezogen, daarna wordt het overtollige water er onder een cilinder uitgeperst. In de daaropvolgende droogsectie van de machine wordt het papier door contactdroging en warmte langs tal van cilinders machinaal gedroogd. In de volgende sectie wordt het papier onder geconditioneerde vochtigheid gekalanderd (gesatineerd) en tenslotte automatisch in vellen gesneden. Dergelijke machines lopen dag en nacht, vijf dagen per week en kunnen wel tot enige honderden meters papier per minuut produceren.
  • Lichtechtheid met optische bleekmiddelen ('optische witmakers') kan papier een zeer hoge witheid verkrijgen, maar dit effect is niet blijvend. Alleen een natuurlijke bleekprocedure van de celstof garandeert een duurzame witheid. Gekleurd papier is gevoelig voor verkleuring onder invloed van de inwerking van licht.
  • Lignine komt voornamelijk in houtachtige planten voor en vervalt zeer snel onder invloed van licht. Deze stof bindt zich niet, stoot water af en moet uit de vezels worden verwijderd vóór het papierproductieproces. Lignine is verantwoordelijk voor verkleuring en veroudering, 'houtvrij papier' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine uit de papierpulp is verwijderd. Krantenpapier of vergelijkbare goedkope papiersoorten van matige kwaliteit bevatten lignine en verkleuren en vervallen dan ook dramatisch snel onder invloed van licht.
  • Linnen is het textielproduct dat vervaardigd wordt uit vlas. De vezels zijn buisvormig en sterk, en het papier dat uit linnen wordt gemaakt is dan ook enorm sterk, voelt zacht en zijdeachtig aan en heeft het vermogen om snel vocht op te nemen zonder daarbij gevoelig te worden voor slijtage. Zowel vlas als linnen lompen worden als grondstof gebruikt bij de productie van papier.
  • Linters zijn (kortere) katoenvezels die niet worden gebruikt bij de textielproductie. De linters worden gewassen en gekookt en als vellen aangeleverd voor de vervaardiging van zowel hand- als op rondzeefgeproduceerd paper. Omdat de katoenvezel lang, soepel en stevig is, maakt het dit zeer geschikt voor toepassing in drukpapier dat een zware belasting moeten ondergaan, zoals op de ets- of lithopers.
  • Lompen deze term verwijst nog naar de katoenen lompen die vroeger als grondstof dienden voor het maken van papier. Echte lompen worden alleen nog in India gebruikt voor de fabricage van papier; voordat ze tot papier verwerkt kunnen worden moeten ze weer uit hun geweven structuur bevrijdt worden, een kostbaar en tijdrovend proces. Tegenwoordig wordt de term in het algemeen gebruikt voor katoenen linters, zie aldaar.
  • Looprichting bij de productie van papier op de lang- of rondzeef zullen de papiervezels in één bepaalde richting wijzen, de zogenaamde looprichting van het papier. Als gevolg hiervan heeft een vel papier bepaalde eigenschappen die met name bij drukwerk een rol kunnen spelen. Papier is gemakkelijker langs de looprichting te scheuren of te vouwen dan dwars op de looprichring, maar het is sterker en stijver dwars op de looprichting. Papier zal in de regel dwars op de looprichting door een drukpers moeten lopen. Alleen bij handgeschept papier is er géén sprake van een looprichting, door de schepbeweging worden de vezels willekeurig geordend; het papier blijft onder vele omstandigheden stabiel. Bij rondzeefproductie zullen de papiervezels méér vervlechten dan bij langzeefproductie. Bij de omschrijvingen van elk papier afzonderlijk wordt de looprichting als volgt aangegeven: Het onderstreepte formaat geeft de rolbreedte aan, hetgeen inhoud dat de looprichting hier haaks op staat.
  • Mitsumata de Mitsumataplant behoort tot dezelfde familie als de Gampi-plant, de peperbomen. Elke tak vertoont een drievoudige vertakking: Mitsu (drie) Mata (tak). De vezel is ca 4-5 mm lang. Het fijnvezelig papier dat eruit wordt verkregen is stevig, goed absorberend en met een fijne glanzende vezel. Het oppervlak is uitstekend geschikt voor het drukken van gedetailleerde prenten en etsen.
  • Neri Japans viskeus bindmiddel dat wordt gebruikt bij de aanmaak van washi vellen (Japans papier). Het wordt uit de gemalen en in water ondergedompelde wortels van de tororaoi getrokken.
  • Oppervlakte-lijming is een afzonderlijk nabewerkingsproces waarbij het gedroogde vel wordt ondergedompeld in een verwarmd gelatinebad, waardoor zich een film op het oppervlak van het vel vormt. Deze vorm van verlijming, (de Engelse term is tub sizing) wordt het meest toegepast bij aquarelpapier. Oppervlaktelijming wordt ook wel met lijm, caseïne of zetmeel gedaan. Zie ook onder Interne lijming.
  • Oppervlakte-structuur De traditionele benamingen om een oppervlaktestructuur van papier te beschrijven zijn als volgt: NL - Gesatineerd GB - Hot Pressed (H.P.) F - Grain Satiné I - Liscia of Grana Satinata Dit geeft aan dat het papier door een behandeling met zware, verhitte walsen of platen een gladde opperlaktestructuur heeft verkregen. NL - Fijngekornd GB - Cold Pressed/Not Hot Pressed (C.P./Not) F - Grain Fin I - Grana Fina Dit geeft aan dat het papier een enigszins ruw oppervlak heeft dat bereikt wordt door de vellen te persen tussen vilt, waardoor de viltstructuur op het papier wordt overgedragen. NL - Grofgekornd GB - Rough F - Grain Torchon I - Grana Grossa Dit omschrijft de ruwe oppervlaktestructuur van papier dat aan de lucht gedroogd is zonder bewerking of door een vilt met een grove structuur. De structuren van de diverse merken zijn uiteraard nooit hetzelfde en vormen een specialiteit van de producent.
  • Opspannen bij het opspannen van (aquarel)papier het vel aan beide zijden nat maken. Zwaar gelijmd papier ongeveer tien minuten in koud water leggen. Leg het papier vervolgens op de plank, neem het overtollige water op met een spons en breng het reeds bevochtigde papierplakband aan.
  • pH Het gebruik van zuivere cellulose zal de permanentie van papier bevorderen. Het zuur uit de houtpulp (lignine) en het gebruik van zuurhoudende verlijming zijn op termijn zeer destructief voor papier.Onder invloed van de zuurgraad breken de cellulosecellen af en wordt het papier geel en bros. In contact met ander papier kan het zuur vooral in vochtige atmosferische omstandigheden ook in het andere papier overslaan. In de tweede helft van de 19de eeuw ging men papier onder invloed van de vraag naar méér en goedkoop papier uit zuurhoudende houtpulp vervaardigen. Talloze boeken en publicaties uit deze periode verkeren nu in een alarmerende staat, zonder conserverende maatregelen zal het papier als stof uiteen vallen. Het moge duidelijk zijn dat de zuurgraad van een papiersoort tegenwoordig een belangrijk punt van overweging is. De zuurgraad van papier wordt uitgedrukt in pH (potentiel hydrogène) en geeft uitdrukking aan de concentratie van waterstofionen in een oplossing. De schaal loopt van 0,0 tot 14,0 en geeft respectievelijk een verloop van zuur naar alkalisch aan. Van pH 0,0 tot 6,5 is zuur, van pH 7,5 tot 14,0 is alkalisch en wordt 'zuurvrij' genoemd; pH 7 staat voor pH neutraal.
  • Pluk eigenschap van het papier waarbij papiervezels, met name tijdens het drukken van litho's door de sterke cohesie met de inkt overeind gaan staan en het papieroppervlak dus wordt stukgetrokken. (Engels: picking)
  • Prägen blinddruk of reliëfdruk, waarbij er zonder inkt een vorm in het papier wordt gedrukt. De voorstelling staat dan in relief in het papier. Voor deze techniek verdient het aanbeveling om voor een zware papiersoort te kiezen. (Engels: embossing, Duits: Prägedruck).
  • Relatieve vochtigheid papier is gevoelig voor de inwerking van vocht. Een relatieve vochtigheid van 40 tot 55% is gunstig. Bij een te hoge relatieve vochtigheid neemt papier teveel vocht op met als gevolg dat de vellen gaan golven en plooien. Er kunnen schimmel- en vochtplekken ontstaan, en inkt of verf kan uitlopen. Laat een pak papier voor gebruik enige uren gesloten in het atelier liggen, zodat het zich kan aanpassen aan de plaatselijke luchtvochtigheid, (acclimatiseren).
  • Riem traditionele eenheid voor papier, vroeger 472 vel, tegenwoordig staat een riem voor 500 vel.
  • Rondzeef papierproductieproces waarbij de papierpulp op een cilinder - de rondzeef - uit het vat wordt opgenomen. Het is een veel langzamer proces dan de langzeefproductie en de vezels kunnen daardoor beter met elkaar vervlechten. Bij het rondzeefproces lijkt het eindproduct het meest op handgeschept papier, al heeft rondzeefpapier een looprichting hetgeen bij handgeschept papier niet het geval is. Om bij de vellen papier die van de rondzeef komen de vier schepranden na te bootsen zoals bij handgeschept papier, kunnen op de zeef zogenaamde waterlijnen worden aangebracht, een katoenen draad die een verdunning in het papier veroorzaakt. Langs deze lijn worden alle vellen stuk voor stuk van de rol gescheurd en gecontroleerd op kwaliteit. Dit is nog steeds handwerk. Een vel krijgt zodoende twee schepranden en twee scheurranden. De vellen papier van groot formaat, die de omvang van een cilinder te boven gaan, kunnen niet van elkaar worden gescheiden door een waterlijn, maar moeten gesneden worden.
  • Satineren geeft papier een gladde oppervlaktestructuur door middel van (verhitte) walsen of kalandering. Zie ook onder 'oppervlaktestructuur'.
  • Tub Sizing is de Engelse term voor oppervlaktelijming van papier. Zie onder oppervlaktelijming.
  • Velijn het papieroppervlak heeft een natuurlijke, onregelmatige structuur. Velijn kan de tegenhanger worden genoemd van gevergeerd. Dit effect kan op de rondzeef worden bereikt door het geschepte papier met een velijnzeef te egaliseren.
  • Vergé, gevergeerd bij het traditionele handgeschepte papier zal het papier iets dunner zijn op de plaatsen waar de draden van het schepraam lopen. Als gevolg hiervan krijgt het papier een gelijkmatig geribbelde structuur. Dit effect kan ook op een rondzeef worden bereikt. Vergé kan het tegenovergestelde effect van velijn worden genoemd.
  • Verouderings-bestendigheid of permanentie staat voor de mate waarin een papiersoort bestand is tegen verval onder invloed van de inwerking van licht. Zowel de duur van de lichtinwerking als de lichtintensiteit zijn van invloed. Licht (met name ultraviolette straling) brengt veranderingen teweeg in de papierstructuur die zich uit in verkleuring en het bros worden van het papier. Inkten, aquarelverf en gekleurd papier zijn eveneens gevoelig voor verandering en verbleking onder invloed van licht. Met name lignine, een stof die in hout voorkomt, zal snel vervallen en bruin worden onder invloed van licht. Om de levensduur van papier te bevorderen is het dus zaak om deze stof uit de papierpulp te verwijderen. Ook de inwerking van bijvoorbeeld een zuurhoudende lijming van het papier of van luchtverontreiniging doen papier vervallen en verkleuren. Dergelijke schade is onomkeerbaar. Door het papier te bufferen kan de inwerking van zuur worden geneutraliseerd en (vroegtijdige) verkleuring worden voorkomen.
  • Vouwen en kreukels Japans- of Thai papier wordt vaak gevouwen verpakt. De vouwen en soms ook kreukels kunnen weer worden verwijderd door ze met een niet te warme strijkbout glad te strijken.
  • Washi in de 19de eeuw werd de term 'washi' geïntroduceerd, hetgeen 'Japans (wa) papier (shi)' betekent. De term diende om het papier te onderscheiden van andere papiersoorten.
  • Zuurvrij zie bij 'pH'.