Home

Categorieën

Verfijn resultaten
Hoofdkleur
  1. ZWART
  2. BRUIN
  3. ROOD
  4. KOPER
  5. ORANJE
  6. BEIGE
  7. WIT
  8. GOUD
  9. GEEL
  10. GROEN
  11. GRIJS
  12. ZILVER
  13. BLAUW
  14. VIOLET
  15. ROSE
Specifieke kleur
  1. ZWART
  2. ZWART
  3. ZWART
  4. WIT
  5. ZWART
  6. BLACK
  7. ZWART
  8. BRICK RED
  9. ANTRACIET
  10. BLACK WALNUT
  11. BURGUNDY
  12. PYRO BROWN
  13. ORIENTAL RED
  14. DARK BROWN
  15. SUNSET CLAY
  16. DONKERROOD
  17. STEENROOD
  18. LILA-VIOLET
  19. BRUIN
  20. BRUIN
  21. OCHRE
  22. BRUIN
  23. LICHTBRUIN
  24. STEENROOD
  25. ORANJE FLUOR
  26. ROSE
  27. GRIJS
  28. KOPER
  29. BISQUE
  30. BRUIN
  31. BRUIN
  32. ORANJE
  33. ORANGE
  34. GRIJS
  35. MUIS-GRIJS
  36. GRIJS
  37. ENGLISH ROSE
  38. MEDIUM BROWN
  39. SAND
  40. SADDLE TAN
  41. ANTIEK GOUD
  42. CARAMEL BRUIN
  43. OYSTER
  44. REEBRUIN
  45. OLD GREY
  46. GRIJSBRUIN
  47. MAUVE-ROSE
  48. MARMERGRIJS
  49. LICHTBRUIN
  50. GOUD
  51. ROSÉ
  52. CRÈME
  53. CREAM
  54. GEEL
  55. WHITE
  56. CREME
  57. NATUURWIT
  58. NATUREL
  59. CREME
  60. ROSE
  61. ROSE
  62. NATUREL
  63. NATUURWIT
  64. WHITE
  65. WHITE
  66. WIT
  67. WARM WIT
  68. NATUREL
  69. NATUURWIT
  70. GETINT WIT
  71. WIT
  72. FEL WIT
  73. NATUREL
  74. WIT
  75. WIT
  76. 9 KLEUREN ASSORTI
  77. WIT
  78. WIT
  79. WIT TRANSPARANT
  80. WIT
  81. NATUREL
  82. GEEL
  83. WIT
  84. WIT
  85. IVOOR
  86. LICHTGEEL
  87. IVORY
  88. ANTIEK
  89. LIGHT JONQUIL
  90. GEEL FLUOR
  91. GRIJSWIT
  92. GEELBRUIN
  93. GROENGRIJS
  94. GEEL
  95. KORENGEEL
  96. KORENGEEL
  97. GREEN APPLE
  98. MIDDENGRIJS
  99. PEARL
  100. CANARY
  101. LICHTGROEN
  102. GROEN
  103. SAP GREEN
  104. MOSGROEN
  105. DARK ASH
  106. BLACK WATCH
  107. DONKERGROEN
  108. DONKERBLAUW
  109. IVY
  110. IVY GREEN
  111. GROEN FLUOR
  112. KELLY GREEN
  113. ART DECO GREEN
  114. SHEER BLUE
  115. MARINEBLAUW
  116. SAGE
  117. LICHTGROEN
  118. GROEN
  119. DARK BLUE
  120. CHINA BLUE
  121. BLAUW
  122. DARK GREY
  123. AZUR
  124. STAALBLAUW
  125. ROYAL BLUE
  126. LICHTBLAUW
  127. PETROL
  128. BLUE
  129. HARBOR GRAY
  130. LIGHT BLUE
  131. STEEL GREY
  132. TURQUOISE
  133. COOL GREY
  134. CORNFLOWER
  135. SAFFIERBLAUW
  136. ZILVER
  137. SKY BLUE
  138. BLAUWGRIJS
  139. LICHTBLAUW
  140. TRANSPARANT
  141. CONCORD
  142. ZWART
  143. INDIGO
  144. BLAUW
  145. ZWART
  146. ZWART
  147. ZWART
  148. LAS CRUCES PURPLE
  149. FRENCH LILAC
  150. ROSE
  151. MOONSTONE
  152. PAARS
  153. GREY VIOLET
  154. ROOD
  155. CERISE FLUOR
  156. AUBURN
  157. CLARET
  158. RED
  159. ROOD
  160. DONKERBRUIN
NR
  1. 47
  2. 461
  3. 463
  4. 464
  5. 465
  6. 467
  7. 468
  8. 469
  9. 470
  10. 471
  11. 472
  12. 473
  13. 479
  14. 480
  15. 481
  16. 482
  17. 483
  18. 484
  19. 485
  20. 486
  21. 487
  22. 489
  23. 490
  24. 491
  25. 492
  26. 493
  27. 494
  28. 495
  29. 496
  30. 497
  31. 498
  32. 561
  33. 563
  34. 564
  35. 565
  36. 573
  37. 579
  38. 582
  39. 583
  40. 593
  41. 602
  42. 662
  43. 909
  44. 919
  45. 976
  46. 983
  47. 985
  48. 990
  49. 993
  50. 995
  51. 1009
  52. 1014
  53. 1015
  54. 1016
  55. 1033
  56. 1039
  57. 1041
  58. 1076
  59. 3328
  60. 3333
  61. 3349
  62. 3358
  63. 3360
  64. 3364
  65. 3368
  66. 3369
  67. 3370
  68. 7314
  69. 7317
  70. 9413
  71. 9751
  72. 57608-06
  73. 57608-22
  74. 57608-26
  75. 57608-30
  76. 57608-36
  77. 57608-41
  78. 57608-58
  79. 57608-65
  80. 57608-67
  81. 57609-06
  82. 57609-08
  83. 57609-10
  84. 57609-13
  85. 57609-14
  86. 57615-01
  87. 57615-02
  88. 57615-13
  89. 57615-15
  90. 57615-17
  91. 57615-27
  92. 57615-28
  93. 57615-30
  94. 66413
  95. 100100
  96. 100101
  97. 100102
  98. 100103
  99. 100104
  100. 100105
  101. 100107
  102. 100108
  103. 100110
  104. 100111
  105. 100112
  106. 100114
  107. 100117
  108. 100118
  109. 103300
  110. 103302
  111. 103303
  112. 103304
  113. 103305
  114. 103306
  115. 103307
  116. 103308
  117. 103309
  118. 103310
  119. 103311
  120. 103312
  121. 103313
  122. 103314
  123. 103315
  124. 103316
  125. 103317
  126. 103318
  127. 103319
  128. 103320
  129. 103321
  130. B12
  131. M10
  132. M12
LOOPRICHTING
  1. B
  2. L
SOORT
  1. 120914
  2. 120915
  3. 120916
  4. 120918
  5. 120921
  6. 120922
  7. 120961
  8. 120986
  9. ALLEGRETTO AQUARELL 140998
  10. AQUARELLE
  11. AQUARELL POSTKARTEN
  12. ARTISTICO
  13. ATSUKUCHI
  14. BAMBOO MIXED MEDIA
  15. BAMBOO PAPIER
  16. BOCKINGFORD
  17. BUGRA ECHT-BÜTTEN
  18. CALQUE
  19. COLOURWELL
  20. CONSERVABARTH
  21. DESIGNO 5 (= CLASSICO 5)
  22. DISEGNO 5 (= CLASSICO 5)
  23. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102251
  24. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 102256
  25. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627082
  26. ECHT-BÜTTEN AQUARELL 627090
  27. ECO
  28. ESKABLACK
  29. ESKAPRINT
  30. ETSPAPIER 602
  31. ETSPAPIER 662
  32. ETSPAPIER 7314
  33. ETSPAPIER 7317
  34. ETSPAPIER 105721
  35. ETSPAPIER 105729
  36. ETSPAPIER 105734
  37. ETSPAPIER105735
  38. ETSPAPIER 105738
  39. ETSPAPIER 105745
  40. ETSPAPIER 105755
  41. F-GOLFKARTON
  42. FIGUERAS
  43. FLUORKARTON
  44. FOAMBOARD
  45. FRAMEBOARD
  46. GESATINEERD
  47. GIANT
  48. GRIJSBORD
  49. GRIJSKARTON
  50. HOUTBORD
  51. INGRES ECHT-BÜTTEN
  52. KALLIGRAFEERPAPIER
  53. KOZOLINE
  54. KRAFTLINER
  55. LANA COLOURS
  56. LANAVANGUARD
  57. LITHOPAPIER 602
  58. LITHOPAPIER 662
  59. MARKER PAD
  60. MARMER
  61. MATT
  62. MIKROGOLFKARTON
  63. MIRRIBRUSHED ALUMINIUM
  64. MIRRICARD
  65. MISUMI KOZO
  66. MONTVAL
  67. MONTVAL AQUARELLE
  68. MOULIN DU GUÉ
  69. MOULIN DU ROY
  70. MULBERRY PAPIER
  71. MULTIPAPIER
  72. NATRONKRAFT
  73. NEWSPRINT / COURANTDRUK
  74. OMSLAGPAPIER
  75. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHBOOK
  76. ONE4ALL PROFESSIONAL SKETCHPAD
  77. PASSE-PARTOUTKARTON
  78. PASSE-PARTOUTKARTON 9413
  79. PASSE-PARTOUTKARTON 9751
  80. PASSE-PARTOUTKARTON 66413
  81. PERGAMIJNPAPIER
  82. PITTURA
  83. PRESENTATIESTANDAARD
  84. PRESSPAN
  85. PROJECT SCHETSBOEK
  86. RAU
  87. REPTIEL
  88. ROMANDRUK
  89. ROSASPINA
  90. SAUNDERS WATERFORD
  91. SCANBULK
  92. SCHETSBLOK
  93. SCHETSBLOK SPIRAAL
  94. SCHETSPAPIER
  95. SIMILI JAPON
  96. SKETCHBOOK TRADITIONAL
  97. SKETCH DIARY
  98. SKETCH POSTCARD PAD
  99. SOMERSET
  100. STARTER
  101. SUPERGIANT
  102. TAIZAN
  103. TEKENBLOK
  104. TEKENPAPIER
  105. TENGUJO
  106. TENGUJO KASHMIR
  107. THAI PAPIER
  108. TRANSFER PAPER
  109. TRANSPARANT TEKENPAPIER
  110. TRAVEL JOURNAL
  111. VELIN BFK RIVES
  112. VELIN D' ARCHES
  113. VELIN JOHANNOT
  114. WATERCOLOUR
  115. WENZHOU
  116. YOU GAMPI
  117. ZIJDEVLOEI
GESCHIKT VOOR
  1. A2 FORMAAT
  2. A3 FORMAAT
  3. A4 FORMAAT
  4. A5 FORMAAT
  5. LICHT FOAMBOARD
HOOGTE
  1. 18 CM
  2. 29 CM
  3. 34 CM
  4. 40 MM
  5. 45 CM
VERPAKKING
  1. BLIK
  2. BLOK
  3. BLOK MET RINGBAND
  4. DOOS
  5. GEBONDEN SCHETSBOEK
  6. LOS
  7. PAK
  8. RINGBAND
  9. ROL
  10. SCHETSBOEK
  11. SCHETSBOEK MET SLAPPE KAFT
  12. VEL
PRODUCT
  1. AQUARELPAPIER
  2. BLOKS/ROLLEN & SKETCHBOOK
  3. CALQUEERPAPIER
  4. CHINEES PAPIER
  5. DIVERS PAPIER & KARTON
  6. DRUKPAPIER
  7. FILTREER / DROOGKARTON
  8. FOAMBOARD
  9. FOAMBOARDHANGER
  10. JAPANS PAPIER
  11. KARTON
  12. KUNSTSTOF PAPIER
  13. MARKERPAPIER
  14. MULBERRY PAPIER
  15. MULTIPAPIER
  16. OOSTERS/HANDG & GEKL. PAP
  17. OVERIG PAPIER
  18. PASS-PARTOUTKARTON
  19. PASSE-PARTOUTKARTON
  20. PASSEPART./MUSEUM KARTON
  21. PASTEL- / TEKENPAPIER
  22. SCHETS- / TEKENPAPIER
  23. SCHETSPAPIER
  24. SCHILDERPAPIER
  25. TEKEN- / BARRIÈREPAPIER
  26. TEKEN- / DRUKPAPIER
  27. TEKEN- / SCHETSPAPIER
  28. TEKEN- / SCHILDER- / DRUKPAPIER
  29. TEKEN-/ SCHILDERPAPIER
  30. TEKEN - / SCHILDERPAPIER
  31. TEKEN- / SCHILDERPAPIER
  32. TEKENPAPIER
  33. THAIS PAPIER
  34. TRANSFERPAPIER
  35. ZEEFDRUKKARTON
TYPERING
  1. ACHTERTIK
  2. ACRYLIC PAINT BOARD
  3. ALL BLACK
  4. ARCHES 88
  5. ARTIST DRAWING PAPER
  6. BAMBOE, HANDGESCHEPT
  7. BFK RIVES
  8. BLACK CARD BOOK
  9. CALQUEERBLOK
  10. COLLEGE
  11. CONSERVATION BOARD
  12. CP/NOT
  13. DESSIN A GRAIN
  14. DUMMY
  15. FIGUERAS
  16. FIJNE KORREL
  17. GEBLEEKT
  18. GEKLEURD
  19. GEKLEURD / VERGÉ
  20. GF
  21. GG
  22. GLANZEND
  23. GRAIN FIN
  24. GRAPHITE
  25. GRIJS + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  26. GS
  27. GT
  28. HANDGESCHEPT
  29. HP
  30. INGRES ECHT-BÜTTEN
  31. KARTON
  32. KWALITEIT "GOOD"
  33. LS
  34. MARKER PAD
  35. MAT
  36. MATT
  37. MET ZELFKLEVENDE STRIP
  38. MOULD-MADE (ECHT-BUTTEN) WATERCOLOUR BLOCK HAAN
  39. MULBERRYPAPIER, HANDGESCHEPT
  40. MUSEUMKARTON
  41. PASSE-PARTOUTKARTON
  42. POLYPROPYLEEN
  43. RAU
  44. RINGBAND
  45. ROUGH
  46. SATIN
  47. SILICONEPAPIER
  48. SKETCHBOOK
  49. SMOOTH
  50. SPINNEWEBPAPIER
  51. TOILE DE LIN
  52. TOILE DE LIN / GF
  53. TWEEZIJDIG GEKLEURD
  54. WATERCOLOUR BLOCK BRITANNIA
  55. WATERCOLOUR BLOCK BRTIANNIA
  56. WHITE
  57. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN
  58. WITTE DEKBLADEN / WITTE KERN ZELFKLEVEND
  59. YELLOW
  60. ZONDER ZELFKLEVENDE STRIP
  61. ZWART + WIT DEKBLAD / WITTE KERN
  62. ZWART + WIT DEKBLAD / ZWARTE KERN
  63. ZWARTE DEKBLADEN / ZWARTE KERN
  64. ZWARTE KERN
  65. ÖL / ACRYL MALKARTON
VORM
  1. A2 PORTRET
  2. A3
  3. A3 LANDSCHAP
  4. A3 PORTRET
  5. A4
  6. A4 LANDSCHAP
  7. A4 PORTRET
  8. A5
  9. A5 LANDSCHAP
  10. A5 PORTRET
  11. A6 LANDSCHAP
  12. A6 PORTRET
  13. LANDSCHAP
  14. PORTRET
  15. VIERKANT
INHOUD
  1. 1
  2. 1 PLAAT
  3. 1 ROL
  4. 1 STUK
  5. 1 VEL
  6. 5 VEL
  7. 10 PLATEN
  8. 10 VEL
  9. 12 VEL
  10. 15 VEL
  11. 20
  12. 20 PLATEN
  13. 20 POSTKAARTEN
  14. 20 VEL
  15. 25 PLATEN
  16. 25 VEL
  17. 30 POSTKAARTEN
  18. 30 VEL
  19. 40 VEL
  20. 46 VEL = 92 PAGINA'S
  21. 46 VEL = 92 PAGINA\'S
  22. 48 VEL
  23. 50
  24. 50 VEL
  25. 60 VEL
  26. 62 VEL
  27. 64 VEL
  28. 66 VEL
  29. 70 VEL
  30. 70 VEL = 140 PAGINA'S
  31. 72 VEL
  32. 95 VEL
  33. 100
  34. 100 STUKS
  35. 100 VEL
  36. 125 VEL
  37. 200 VEL
  38. 250 VEL
  39. 500 VEL
FABRIKANT
  1. ARCHES
  2. ARJO WIGGINS
  3. BARTH / LARSON JUHL
  4. CANSON
  5. CRESCENT
  6. EURO
  7. FABRIANO
  8. HAHNEMUEHLE
  9. HAHNEMÜHLE
  10. MOLOTOW
  11. MOORMAN
  12. PETER VAN GINKEL
  13. REISACO
  14. RISING
  15. SARAL
  16. SCHUT
  17. SEAWHITE
  18. ST. CUTHBERTS` MILL
  19. ST CUTHBERTS` MILL
  20. VAN GELDER
  21. ZERKALL
GRAMSGEWICHT/M²
  1. 10
  2. 17
  3. 22
  4. 30
  5. 35
  6. 36
  7. 39
  8. 40
  9. 50
  10. 55
  11. 70
  12. 80
  13. 85
  14. 90
  15. 92
  16. 100
  17. 120
  18. 125
  19. 130
  20. 134
  21. 135
  22. 140
  23. 150
  24. 160
  25. 180
  26. 185
  27. 190
  28. 200
  29. 220
  30. 225
  31. 230
  32. 240
  33. 250
  34. 255
  35. 265
  36. 270
  37. 275
  38. 280
  39. 285
  40. 290
  41. 300
  42. 315
  43. 340
  44. 350
  45. 380
  46. 400
  47. 425
  48. 450
  49. 475
  50. 638
  51. 640
  52. 680
  53. 715
  54. 770
  55. 800
  56. 850
  57. 960
  58. 1015
  59. 1200
  60. 1260
  61. 1370
  62. 1785
  63. 1845
  64. 2978
  1. A3
  2. A4
AFMETINGEN
  1. 0.30 x 15 M
  2. 0.33 x 20 M
  3. 0.38 x 15 M
  4. 0.46 x 15 M
  5. 0.64 x 20 M
  6. 0.75 x 20 M
  7. 0.97 x 10 M
  8. 1.06 x 9 M
  9. 1.06 x 91 M
  10. 1.13 x 9.15 M
  11. 1.25 x 10 M
  12. 1.32 x 18.30 M
  13. 1.40 x 10 M
  14. 1.50 x 10 M
  15. 1.52 x 10 M
  16. 2.40 x 50 M
  17. 5 M x 148 CM
  18. 9 x 14 CM
  19. 10 x 1.25 M
  20. 10.50 x 14.80 CM
  21. 11 x 15 CM
  22. 13.50 x 21 CM
  23. 14 x 14 CM
  24. 14.80 x 21 CM
  25. 15.30 x 25 CM
  26. 17 x 24 CM
  27. 19 x 25 CM
  28. 19.50 x 19.50 CM
  29. 21 x 21 CM
  30. 21 x 29 CM
  31. 21 x 29.70 CM
  32. 21 x 30 CM
  33. 23 x 30.50 CM
  34. 23 x 31 CM
  35. 24 x 32 CM
  36. 24 x 33 CM
  37. 25 x 25 CM
  38. 29 x 29 CM
  39. 29.70 x 21 x 0.50 CM
  40. 29.70 x 42 CM
  41. 30 x 30 CM
  42. 30 x 40 CM
  43. 30 x 42 CM
  44. 30.50 x 45.50 CM
  45. 30.50 x 366 CM
  46. 31 x 41 CM
  47. 31 x 47 CM
  48. 32 x 41 CM
  49. 32 x 43 CM
  50. 34 x 48 CM
  51. 36 x 48 CM
  52. 36 x 51 CM
  53. 37 x 46 CM
  54. 38 x 46 CM
  55. 40 x 30 CM
  56. 42 x 29.70 x 0.50 CM
  57. 42 x 56 CM
  58. 42 x 59.40 CM
  59. 43 x 61 CM
  60. 46 x 68 CM
  61. 48 x 36 CM
  62. 48 x 62.50 CM
  63. 48 x 64 CM
  64. 48 x 68 CM
  65. 48 x 94 CM
  66. 50 x 65 CM
  67. 50 x 68 CM
  68. 50 x 70 CM
  69. 50 x 70 x 0.30 CM
  70. 50 x 70 x 0.50 CM
  71. 50 x 75 CM
  72. 55 x 75 CM
  73. 56 x 76 CM
  74. 56 x 78 CM
  75. 57 x 78 CM
  76. 60 x 80 CM
  77. 60 x 100 CM
  78. 63 x 90 CM
  79. 63 x 96 CM
  80. 64 x 96 CM
  81. 64 x 97 CM
  82. 65 x 97 CM
  83. 65 x 100 CM
  84. 66 x 96 CM
  85. 68 x 108 CM
  86. 70 CM x 100 CM x 0.30 MM
  87. 70 CM x 100 CM x 0.40 MM
  88. 70 CM x 100 CM x 0.60 MM
  89. 70 CM x 100 CM x 0.80 MM
  90. 70 CM x 100 CM x 1.20 MM
  91. 70 CM x 102 CM x 1.80 MM
  92. 70 CM x 102 CM x 2.50 MM
  93. 70 x 100 CM
  94. 71 CM x 101 CM x 1.10 MM
  95. 75 CM x 100 CM x 0.50 MM
  96. 75 CM x 100 CM x 1 MM
  97. 75 CM x 100 CM x 1.30 MM
  98. 75 CM x 100 CM x 1.50 MM
  99. 75 CM x 100 CM x 2 MM
  100. 75 CM x 105 CM x 1 MM
  101. 75 CM x 105 CM x 1.50 MM
  102. 75 CM x 105 CM x 2 MM
  103. 75 x 100 CM
  104. 75 x 105 CM
  105. 75 x 110 CM
  106. 76 x 108 CM
  107. 76 x 111 CM
  108. 76 x 112 CM
  109. 78 x 106 CM
  110. 78 x 114 CM
  111. 80 CM x 110 CM x 0.80 MM
  112. 80 CM x 110 CM x 1.10 MM
  113. 80 CM x 110 CM x 1.50 MM
  114. 80 CM x 110 CM x 2.25 MM
  115. 80 CM x 120 CM x 1.50 MM
  116. 80 x 110 CM
  117. 80 x 120 CM
  118. 81 CM x 102 CM x 1.40 MM
  119. 81 CM x 111 CM x 1.10 MM
  120. 81 CM x 111 CM x 1.60 MM
  121. 81.30 CM x 101.60 CM x 1.70 MM
  122. 82 CM x 112 CM x 1.70 MM
  123. 82 x 112 x 0.17 CM
  124. 84 x 104 CM
  125. 84.10 x 118.80 CM
  126. 90 CM x 115 CM x 1.30 MM
  127. 100 CM x 120 CM x 1.50 MM
  128. 100 CM x 120 CM x 2.25 MM
  129. 100 CM x 120 CM x 3 MM
  130. 100 CM x 130 CM x 1.50 MM
  131. 100 CM x 150 CM x 1.50 MM
  132. 100 x 70 x 0.30 CM
  133. 100 x 70 x 0.50 CM
  134. 100 x 140 CM
  135. 100 x 145 CM
  136. 101 CM x 150 CM x 1.60 MM
  137. 101 CM x 152 CM x 1.50 MM
  138. 101 x 152 CM
  139. 102 CM x 81 CM x 1.40 MM
  140. 102 CM x 122 CM x 2 MM
  141. 106.70 CM x 9.14 M
  142. 106.70 CM x 91 M
  143. 120 x 80 CM
  144. 120 x 160 CM
  145. 122 x 162 CM
  146. 140 x 100 x 0.50 CM
TOEPASSING
  1. SCHILDEREN MET ACRYL
  2. SCHILDEREN MET GOUACHE
  3. TEKENEN MET GRAFIET + INKT
Prijs
Toon alle artikelen in deze categorie.

PAPIER EN KARTON

PAPIER EN KARTON

Peter van Ginkel is vanoudsher gespecialiseerd in papier. Hier vindt u ons reguliere aanbod. Dit is echter niet ons complete aanbod. We hebben in ons magazijn in Zwanenburg nog allerhande bijzondere papieren, soms van papiermolens die niet meer bestaan, doorgaans in beperkte hoeveelheden. Bovendien kunnen we op verzoek nog veel meer papiersoorten voor u bestellen.
Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op, wij helpen u graag! 

Aquapel, houtvrij, langzeef? PH, satineren, vergé? Kijk hieronder voor een kort, verklarend ABC van vaak gebruikte papiertermen!  

  • Wat zijn A-maten?
    • A0 = 84.1 x 118.9 cm
    • A1 = 59.4 x 84.1 cm
    • A2 = 42 x 59.4 cm
    • A3 = 29,7 x 42 cm
    • A4 = 21.0 x 29.7 cm
    • A5 = 14.8 x 21 cm
    • A6 = 10.5 x 14.8 cm
    • A7 = 7.4 x 10.5 cm
  • Aquapel synthetische, pH neutrale lijmsoort waarmee papier in de papierstof wordt verlijmd. Het bindt zich met de cellulose en maakt het papier minder absorberend en beschrijfbaar.
  • Calciumcarbonaat (CaCO3), mineraal dat het hoofdbestanddeel uitmaakt van rotsgesteenten als marmer, kalksteen of krijt. Calciumcarbonaat wordt aan papier toegevoegd als buffer ofwel alkalische reserve om de inwerking van zuren te neutraliseren.
  • Cellulose is de belangrijkste grondstof voor de productie van papier. Het is een organische stof, het hoofdbestanddeel van de wanden van plantencellen. Men onderscheidt de cellulose die uit katoenlinters wordt gewonnen en de cellulose die uit hout - voornamelijk naaldhout - wordt gewonnen. In het eerste geval spreekt men van lompenhoudend of katoenhoudend papier, in het tweede geval heeft men het over cellulosehoudend papier. Katoenvezels zijn lang, soepel en stevig en leveren een hoogwaardige kwaliteit papier. Andere grondstoffen voor cellulose zijn linnen (zie aldaar), loofhout, stro of grassoorten zoals espartogras (of alfagras). Elke soort verleent specifieke eigenschappen aan het papier. Zo is strocelstof niet erg sterk maar wel zeer doorschijnend en hard en daarom zeer geschikt om toe te voegen aan het vezelmengsel voor het aanmaken van aquarelpapier of calqueerpapier. Espartogras (afkomstig uit Spanje en Noord-Afrika) heeft een veerkrachtige vezel die geschikt is voor het vervaardigen van sterk opdikkend, goed zuigend papier.
  • Dosabiki lijm op basis van dierlijke lijm en aluin, maakt het papier minder zuigend zonder de kleur aan te tasten. Wordt gebruikt bij de vervaardiging van Japans papier.
  • Gampi deze heestersoort kenmerkt zich door zijn kleverige vezels (4 - 5 mm). De soort laat zich niet gemakkelijk verbouwen, is zeldzaam en daarom kostbaar. Dankzij de invoer in Japan uit de Filippijnen kan het Japanse papier op basis van gampi soms toch nog redelijk worden geprijsd.
  • Gebufferd papier bevat een hoeveelheid alkalisch materiaal, (de z.g. alkalische reserve, meestal calciumcarbonaat), dat het papier beschermt tegen de inwerking van zuren in de atmosfeer (luchtvervuiling) door deze te neutraliseren.
  • Handgeschept papier bij handgeschept papier wordt de papierpulp met behulp van een schepraam uit een vat geschept. Dit schepraam bestaat vanouds uit een houten raam op een zeef van metalen draden die op regelmatige afstand van elkaar worden bijeengehouden met kettingdraden. Deze lijnen zijn waarneembaar in het papier (verge). Wanneer er een merkteken van de papiermaker in het schepraam wordt ingevlochten, dan zal dit als watermerk in het papier zichtbaar zijn. Wanneer de metalen draden een zeer fijne structuur hebben, dan zal ook het papier effen van structuur zijn. De vakkundig geschepte vellen worden eerst tussen vilt gelegd en geperst om het overtollige vocht te verwijderen. Daarna worden ze aan de lucht gedroogd, of versneld in droogkamers of op verwarmde cilinders. Alle handelingen van het proces hebben hun invloed op de oppervlaktestructuur van het vel papier.
  • Hollander voordat er papier van kan worden gemaakt moeten de vezels die de grondstof van het papier vormen, worden voorbewerkt. Vroeger geschiedde dit door de vezels met stenen plat te slaan, tegenwoordig gebeurt dit in een zg. 'Hollander', een vat waarin de vezels in water worden platgeslagen, verkort, geschud en geweekt. Alle aspecten van dit proces zijn van invloed op het uiteindelijke aanzien van het papier.
  • Houthoudend papier is weliswaar goedkoop, maar omdat het niet ligninevrij is zal het snel vergelen en uiteindelijk vergaan. Het is dan ook alleen geschikt voor schetsen en studies die niet bewaard hoeven te worden.
  • Houtvrij papier 'Houtvrij' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine, de stof die verantwoordelijk is voor verkleuring en veroudering, uit het papier is verwijderd.
  • Interne lijming een belangrijk aspect bij het maken van papier is de lijming. Het lijmen van papier verandert de waterbestendigheid van dit papier: de vezels worden afgesloten voor vocht. Ongelijmde papiersoorten zijn dan ook sterk absorberend, (bijvoorbeeld blotting paper). De verlijming is bepalend voor het karakter van een papier, het ene aquarelpapier neemt bijvoorbeeld meer water op dan het andere. De keuze van het meest geschikte papier is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en werkwijzen. Er bestaan twee methodes van verlijming: interne lijming ('in de stof gelijmd') en oppervlaktelijming. Bij interne lijming wordt de lijmstof - vroeger vooral hars of gelatine, tegenwoordig vaak synthetische (zuurvrije) lijmsoorten -aan de natte pulp toegevoegd voordat het blad wordt gevormd. Deze lijming wordt met name toegepast bij drukpapier. Een combinatie van interne- en oppervlaktelijming is ook mogelijk. Zie ook bij oppervlaktelijming.
  • Kalanderen procédé waarbij papier een glad oppervlak verkrijgt door het tussen diverse staalwalsen en iets zachtere papierwalsen door te laten lopen. Het papier verkrijgt zijn gladde oppervlak door een combinatie van druk en wrijving, zie ook satineren.
  • Kozo Heestersoort, verwant aan de Moerbeiboom, die in overvloed in het wild groeit maar ook wordt gekweekt in Azi' en Zuid-Oost Azi'. De bast van de kozo levert lange vezels (15 - 20 mm) en vormt de grondstof voor meer dan 90% van al het Japanse papier.
  • Langzeef het op een langzeef produceren van papier is gericht op goedkope, uniforme bulkproductie. De cilinders draaien op veel hogere snelheid dan bij de rondzeefmachine en het gehele productieproces wordt computergestuurd. Het papier is niet zo zuiver en duurzaam als bij rondzeefproductie, alhoewel de kwaliteit van met name kunstenaarspapier is verbeterd. De zeer verdunde papierpulp wordt op een kunststofband gestort en zijwaarts geschud om de vezels gedeeltelijk te laten vervlechten, vervolgens onder een rol doorgevoerd die het papier egaliseert en eventueel van een watermerk voorziet. Het eerste vocht wordt afgezogen, daarna wordt het overtollige water er onder een cilinder uitgeperst. In de daaropvolgende droogsectie van de machine wordt het papier door contactdroging en warmte langs tal van cilinders machinaal gedroogd. In de volgende sectie wordt het papier onder geconditioneerde vochtigheid gekalanderd (gesatineerd) en tenslotte automatisch in vellen gesneden. Dergelijke machines lopen dag en nacht, vijf dagen per week en kunnen wel tot enige honderden meters papier per minuut produceren.
  • Lichtechtheid met optische bleekmiddelen ('optische witmakers') kan papier een zeer hoge witheid verkrijgen, maar dit effect is niet blijvend. Alleen een natuurlijke bleekprocedure van de celstof garandeert een duurzame witheid. Gekleurd papier is gevoelig voor verkleuring onder invloed van de inwerking van licht.
  • Lignine komt voornamelijk in houtachtige planten voor en vervalt zeer snel onder invloed van licht. Deze stof bindt zich niet, stoot water af en moet uit de vezels worden verwijderd vóór het papierproductieproces. Lignine is verantwoordelijk voor verkleuring en veroudering, 'houtvrij papier' wil zeggen dat het grootste deel van de lignine uit de papierpulp is verwijderd. Krantenpapier of vergelijkbare goedkope papiersoorten van matige kwaliteit bevatten lignine en verkleuren en vervallen dan ook dramatisch snel onder invloed van licht.
  • Linnen is het textielproduct dat vervaardigd wordt uit vlas. De vezels zijn buisvormig en sterk, en het papier dat uit linnen wordt gemaakt is dan ook enorm sterk, voelt zacht en zijdeachtig aan en heeft het vermogen om snel vocht op te nemen zonder daarbij gevoelig te worden voor slijtage. Zowel vlas als linnen lompen worden als grondstof gebruikt bij de productie van papier.
  • Linters zijn (kortere) katoenvezels die niet worden gebruikt bij de textielproductie. De linters worden gewassen en gekookt en als vellen aangeleverd voor de vervaardiging van zowel hand- als op rondzeefgeproduceerd paper. Omdat de katoenvezel lang, soepel en stevig is, maakt het dit zeer geschikt voor toepassing in drukpapier dat een zware belasting moeten ondergaan, zoals op de ets- of lithopers.
  • Lompen deze term verwijst nog naar de katoenen lompen die vroeger als grondstof dienden voor het maken van papier. Echte lompen worden alleen nog in India gebruikt voor de fabricage van papier; voordat ze tot papier verwerkt kunnen worden moeten ze weer uit hun geweven structuur bevrijdt worden, een kostbaar en tijdrovend proces. Tegenwoordig wordt de term in het algemeen gebruikt voor katoenen linters, zie aldaar.
  • Looprichting bij de productie van papier op de lang- of rondzeef zullen de papiervezels in één bepaalde richting wijzen, de zogenaamde looprichting van het papier. Als gevolg hiervan heeft een vel papier bepaalde eigenschappen die met name bij drukwerk een rol kunnen spelen. Papier is gemakkelijker langs de looprichting te scheuren of te vouwen dan dwars op de looprichring, maar het is sterker en stijver dwars op de looprichting. Papier zal in de regel dwars op de looprichting door een drukpers moeten lopen. Alleen bij handgeschept papier is er géén sprake van een looprichting, door de schepbeweging worden de vezels willekeurig geordend; het papier blijft onder vele omstandigheden stabiel. Bij rondzeefproductie zullen de papiervezels méér vervlechten dan bij langzeefproductie. Bij de omschrijvingen van elk papier afzonderlijk wordt de looprichting als volgt aangegeven: Het onderstreepte formaat geeft de rolbreedte aan, hetgeen inhoud dat de looprichting hier haaks op staat.
  • Mitsumata de Mitsumataplant behoort tot dezelfde familie als de Gampi-plant, de peperbomen. Elke tak vertoont een drievoudige vertakking: Mitsu (drie) Mata (tak). De vezel is ca 4-5 mm lang. Het fijnvezelig papier dat eruit wordt verkregen is stevig, goed absorberend en met een fijne glanzende vezel. Het oppervlak is uitstekend geschikt voor het drukken van gedetailleerde prenten en etsen.
  • Neri Japans viskeus bindmiddel dat wordt gebruikt bij de aanmaak van washi vellen (Japans papier). Het wordt uit de gemalen en in water ondergedompelde wortels van de tororaoi getrokken.
  • Oppervlakte-lijming is een afzonderlijk nabewerkingsproces waarbij het gedroogde vel wordt ondergedompeld in een verwarmd gelatinebad, waardoor zich een film op het oppervlak van het vel vormt. Deze vorm van verlijming, (de Engelse term is tub sizing) wordt het meest toegepast bij aquarelpapier. Oppervlaktelijming wordt ook wel met lijm, caseïne of zetmeel gedaan. Zie ook onder Interne lijming.
  • Oppervlakte-structuur De traditionele benamingen om een oppervlaktestructuur van papier te beschrijven zijn als volgt: NL - Gesatineerd GB - Hot Pressed (H.P.) F - Grain Satiné I - Liscia of Grana Satinata Dit geeft aan dat het papier door een behandeling met zware, verhitte walsen of platen een gladde opperlaktestructuur heeft verkregen. NL - Fijngekornd GB - Cold Pressed/Not Hot Pressed (C.P./Not) F - Grain Fin I - Grana Fina Dit geeft aan dat het papier een enigszins ruw oppervlak heeft dat bereikt wordt door de vellen te persen tussen vilt, waardoor de viltstructuur op het papier wordt overgedragen. NL - Grofgekornd GB - Rough F - Grain Torchon I - Grana Grossa Dit omschrijft de ruwe oppervlaktestructuur van papier dat aan de lucht gedroogd is zonder bewerking of door een vilt met een grove structuur. De structuren van de diverse merken zijn uiteraard nooit hetzelfde en vormen een specialiteit van de producent.
  • Opspannen bij het opspannen van (aquarel)papier het vel aan beide zijden nat maken. Zwaar gelijmd papier ongeveer tien minuten in koud water leggen. Leg het papier vervolgens op de plank, neem het overtollige water op met een spons en breng het reeds bevochtigde papierplakband aan.
  • pH Het gebruik van zuivere cellulose zal de permanentie van papier bevorderen. Het zuur uit de houtpulp (lignine) en het gebruik van zuurhoudende verlijming zijn op termijn zeer destructief voor papier.Onder invloed van de zuurgraad breken de cellulosecellen af en wordt het papier geel en bros. In contact met ander papier kan het zuur vooral in vochtige atmosferische omstandigheden ook in het andere papier overslaan. In de tweede helft van de 19de eeuw ging men papier onder invloed van de vraag naar méér en goedkoop papier uit zuurhoudende houtpulp vervaardigen. Talloze boeken en publicaties uit deze periode verkeren nu in een alarmerende staat, zonder conserverende maatregelen zal het papier als stof uiteen vallen. Het moge duidelijk zijn dat de zuurgraad van een papiersoort tegenwoordig een belangrijk punt van overweging is. De zuurgraad van papier wordt uitgedrukt in pH (potentiel hydrogène) en geeft uitdrukking aan de concentratie van waterstofionen in een oplossing. De schaal loopt van 0,0 tot 14,0 en geeft respectievelijk een verloop van zuur naar alkalisch aan. Van pH 0,0 tot 6,5 is zuur, van pH 7,5 tot 14,0 is alkalisch en wordt 'zuurvrij' genoemd; pH 7 staat voor pH neutraal.
  • Pluk eigenschap van het papier waarbij papiervezels, met name tijdens het drukken van litho's door de sterke cohesie met de inkt overeind gaan staan en het papieroppervlak dus wordt stukgetrokken. (Engels: picking)
  • Prägen blinddruk of reliëfdruk, waarbij er zonder inkt een vorm in het papier wordt gedrukt. De voorstelling staat dan in relief in het papier. Voor deze techniek verdient het aanbeveling om voor een zware papiersoort te kiezen. (Engels: embossing, Duits: Prägedruck).
  • Relatieve vochtigheid papier is gevoelig voor de inwerking van vocht. Een relatieve vochtigheid van 40 tot 55% is gunstig. Bij een te hoge relatieve vochtigheid neemt papier teveel vocht op met als gevolg dat de vellen gaan golven en plooien. Er kunnen schimmel- en vochtplekken ontstaan, en inkt of verf kan uitlopen. Laat een pak papier voor gebruik enige uren gesloten in het atelier liggen, zodat het zich kan aanpassen aan de plaatselijke luchtvochtigheid, (acclimatiseren).
  • Riem traditionele eenheid voor papier, vroeger 472 vel, tegenwoordig staat een riem voor 500 vel.
  • Rondzeef papierproductieproces waarbij de papierpulp op een cilinder - de rondzeef - uit het vat wordt opgenomen. Het is een veel langzamer proces dan de langzeefproductie en de vezels kunnen daardoor beter met elkaar vervlechten. Bij het rondzeefproces lijkt het eindproduct het meest op handgeschept papier, al heeft rondzeefpapier een looprichting hetgeen bij handgeschept papier niet het geval is. Om bij de vellen papier die van de rondzeef komen de vier schepranden na te bootsen zoals bij handgeschept papier, kunnen op de zeef zogenaamde waterlijnen worden aangebracht, een katoenen draad die een verdunning in het papier veroorzaakt. Langs deze lijn worden alle vellen stuk voor stuk van de rol gescheurd en gecontroleerd op kwaliteit. Dit is nog steeds handwerk. Een vel krijgt zodoende twee schepranden en twee scheurranden. De vellen papier van groot formaat, die de omvang van een cilinder te boven gaan, kunnen niet van elkaar worden gescheiden door een waterlijn, maar moeten gesneden worden.
  • Satineren geeft papier een gladde oppervlaktestructuur door middel van (verhitte) walsen of kalandering. Zie ook onder 'oppervlaktestructuur'.
  • Tub Sizing is de Engelse term voor oppervlaktelijming van papier. Zie onder oppervlaktelijming.
  • Velijn het papieroppervlak heeft een natuurlijke, onregelmatige structuur. Velijn kan de tegenhanger worden genoemd van gevergeerd. Dit effect kan op de rondzeef worden bereikt door het geschepte papier met een velijnzeef te egaliseren.
  • Vergé, gevergeerd bij het traditionele handgeschepte papier zal het papier iets dunner zijn op de plaatsen waar de draden van het schepraam lopen. Als gevolg hiervan krijgt het papier een gelijkmatig geribbelde structuur. Dit effect kan ook op een rondzeef worden bereikt. Vergé kan het tegenovergestelde effect van velijn worden genoemd.
  • Verouderings-bestendigheid of permanentie staat voor de mate waarin een papiersoort bestand is tegen verval onder invloed van de inwerking van licht. Zowel de duur van de lichtinwerking als de lichtintensiteit zijn van invloed. Licht (met name ultraviolette straling) brengt veranderingen teweeg in de papierstructuur die zich uit in verkleuring en het bros worden van het papier. Inkten, aquarelverf en gekleurd papier zijn eveneens gevoelig voor verandering en verbleking onder invloed van licht. Met name lignine, een stof die in hout voorkomt, zal snel vervallen en bruin worden onder invloed van licht. Om de levensduur van papier te bevorderen is het dus zaak om deze stof uit de papierpulp te verwijderen. Ook de inwerking van bijvoorbeeld een zuurhoudende lijming van het papier of van luchtverontreiniging doen papier vervallen en verkleuren. Dergelijke schade is onomkeerbaar. Door het papier te bufferen kan de inwerking van zuur worden geneutraliseerd en (vroegtijdige) verkleuring worden voorkomen.
  • Vouwen en kreukels Japans- of Thai papier wordt vaak gevouwen verpakt. De vouwen en soms ook kreukels kunnen weer worden verwijderd door ze met een niet te warme strijkbout glad te strijken.
  • Washi in de 19de eeuw werd de term 'washi' geïntroduceerd, hetgeen 'Japans (wa) papier (shi)' betekent. De term diende om het papier te onderscheiden van andere papiersoorten.
  • Zuurvrij zie bij 'pH'.